Sökning: "Etnometodologi"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet Etnometodologi.

  1. 11. Vem får tala när? En talartidsundersökning i grundskolan och gymnasiet : Om talartidsfördelning i grundskolan och gymnasiet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Aurora Hultqvist; [2015]
    Nyckelord :talartidsundersökning; etnometodologi; conversation analysis; samtalsanalys; grundskola; gymnasium; talarnomineringar;

    Sammanfattning : I den här undersökningen kartläggs och analyseras sambandet mellan olika lektioners struktur och uppbyggnad samt talartidsfördelningen i klassrummet. Jag har valt att undersöka elever och lärare mellan årskurs 3 upp till andra året på gymnasiet för att kunna jämföra talartidsfördelningen vid olika tillfällen. LÄS MER

  2. 12. "Hade man varit en man..." : En studie om könsmönster på två olika arbetsplatser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Evelina Ramnemo; Matilda Arvidsson Wallin; [2015]
    Nyckelord :Könsstruktur; genus; arbetsdelning; könsmönster; diskurs; interaktion; makt; avvikare; könsroll; symboler; norm; etnometodologi;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker könsmönster på två olika arbetsplatser, där den ena är mansdominerad och verksam inom IT-branschen, och den andra är kvinnodominerad och verksam inom vårdbranschen. Studien söker att förstå och sätta ord på normer och strukturer gällande kön som finns på arbetsplatserna, och om det finns likheter och olikheter mellan dessa två branscher. LÄS MER

  3. 13. Gör musik någon skillnad? : En studie om genuskonstruktioner i musikaliska aktiviteter i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Christin Behrens; Ramona Folkesson; [2013]
    Nyckelord :genus; musik; förskola; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur genusmönster konstrueras i samband med musikaktiviteter i förskolans verksamhet och hur dessa kommer till uttryck. Hur visar sig genuskonstruktioner och vilket förhållande har de till samhällets värderingar och normer? Underlag för analys och diskussion var observationer som dokumenterades på film och ägde rum i femårsavdelningar på tre olika förskolor. LÄS MER

  4. 14. ”Du förstör leken!” : En studie om hur normativa praktiker i barns skolvardag skapas och upprätthålls

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martin Hurst; [2012]
    Nyckelord :Interaktion; normer; etnometodologi; utanförskap; avvikelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur olika exkluderingsprocesser verkställs och förhandlas fram under en vanlig skoldag ur barnens eget perspektiv. Empirin utgjordes av intervjuer och observationer av åtta mellanstadieelever. LÄS MER

  5. 15. A Narrative Based Portrayal of the Financial Situation of Women Entrepreneurs : A Socially Constructed Reality

    Magister-uppsats, IHH, Redovisning och finansiering

    Författare :Anna Johansson; Marie Nolander; [2010]
    Nyckelord :women entrepreneurs; entrepreneurship; bank financing; external capital; Bourdieu; habitus; field; Ethnomethodology; narrative method; sociology; kvinnliga företagare; entreprenörskap; bankfinansiering; externt kapital; Bourdieu; habitus; field; etnometodologi; narrativ metod; sociologi;

    Sammanfattning : There has been a rapid increase in the number of women entrepreneurs during the last decade. Yet, the number is still rather low why the Swedish Government is performing encouraging efforts. LÄS MER