Sökning: "Ett företags anseende"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Ett företags anseende.

  1. 1. Stigmatiserade företag och hållbarhetsrapportering : En kvantitativ studie som jämför mängd hållbarhetsrapportering mellan stigmatiseradeoch icke-stigmatiserade företag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Granlund Hugosson; Kraft Tilda; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Quantity; Stigmatized firms; Non-stigmatized firms; Hållbarhetsrapportering; Mängd; Stigmatiserade företag; Icke-stigmatiserade företag;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering har blivit alltmer essentiellt för företag, men graden som det används varierar. Företag kan använda sig av hållbarhetsrapportering för att legitimera sin verksamhet och mängden information i rapporter kan användas för att påverka läsaren. LÄS MER

  2. 2. Förlust i intäkter, vinst i förtroende : En studie om företags legitimitetshantering i krigstider.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilma Lindqvist; Maria Kramer; [2023]
    Nyckelord :Legitimitet; Rysslands invasion av Ukraina; Företag; Ställningstagande.;

    Sammanfattning : Rysslands invasion av Ukraina har skapat stor uppståndelse i världen men särskilt inom Europa. Uppståndelsen tillsammans med sanktionerna har gjort det svårt för företag att fortsätta bedriva verksamhet i Ryssland. LÄS MER

  3. 3. Att framställa och förmedla konceptet social hållbarhet. En studie om större företags hållbarhetsrapportering av social hållbarhet i deras lokala verksamhet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Olsson; [2023]
    Nyckelord :Social hållbarhet; hållbarhetsrapportering; större företag; impression management; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett ständigt centralt och aktuellt fenomen i det moderna samhället, och i takt med hållbarhetens ökande betydelse har även förväntningar på ansvarstagande lett till ökade krav gällande företags hållbarhetsrapportering. Samtidig som krav och förväntningar ökar kan sociala aktörer vända arbetet med hållbarhetsrapportering till sin fördel. LÄS MER

  4. 4. Anseende eller Legitimitet : En analys av hållbarhetskommunikationen från två modeföretag.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Leia Kågeson; Emma Winterhagen; [2022]
    Nyckelord :Legitimacy; Reputation; Greenwashing; Sustainability Communication; Fashion Industry; Legitimitet; Anseende; Greenwashing; Hållbarhetskommunikation; Modebranschen;

    Sammanfattning : Sustainability is a highly discussed subject in today’s society. One industry that is facing big challenges when it comes to its environmental effect is the fashion industry. The pressure to live up to the society’s norms regarding sustainability can lead to greenwashing. LÄS MER

  5. 5. CSRs betydelse vid nyrekrytering av ekonomistudenter

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Stefanie Ilia; Heidi Jansson; [2022]
    Nyckelord :CSR; socialt ansvarstagande; intressenter; ekonomistudenter; legitimitet; anseende;

    Sammanfattning : Modern affärspraxis har inneburit ett skifte på företags huvudsakliga mål; idag är de inte bara angelägna att skapa vinst, de är även angelägna att tillföra värde för samtliga intressenter. Med anledning av rådande skifte har betydelsen av honnörsord likt socialt ansvarstagande ökat, vilket i sin tur ökat fokus på CSR. LÄS MER