Sökning: "Ett vidgat språkbegrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Ett vidgat språkbegrepp.

  1. 1. Estetiska lärprocesser som inkluderande resurs i literacypraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Sjönneby; [2021]
    Nyckelord :Language acquisition; Aesthetic learning; Multimodality; Literacy; Inklusive learning; Emergent literacy; Visual arts; The Four Resources model; inclusive perspective; Språkutveckling; estetiska lärprocesser; multimodalitet; ett vidgat språkbegrepp; New Literacy Studies; resursmodellen; inkluderande perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur estetiska lärprocesser kan bidra till en inkluderande undervisning i elevers utvecklande av literacy. Frågeställningarna berör begreppet estetiska lärprocesser, hur lärare beskriver att estetiska arbetsformer integreras med literacyhändelser och vilka möjligheter lärare ser i sådan undervisning ur ett inkluderande perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Barnet har hundra språk, men berövas nittionio av dem? : en kvalitativ studie om lärares tankar kring estetiska uttrycksformers möjligheter och begräsningar för språkutveckling.

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sallie Jönsson; Karin Åkesson; [2019]
    Nyckelord :Ett vidgat språkbegrepp; estetiska uttrycksformer; medierande redskap; meningsfullt; språkutveckling;

    Sammanfattning : Under våra praktiker har vi sett att lärares användning av estetiska uttrycksformer för att utveckla elevers språk har varierat. Det läggs idag, enligt oss, ofta fokus på individanpassad undervisning där varje elev ska ges förutsättningar att utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Skrivande i en ny tid : En undersökning av digitala och multimodala inslag i skrivandet i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Josefin Morsing; [2018]
    Nyckelord :designteoretiskt perspektiv; digitalisering; medieekologi; multimodalitet; skrivande;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka vilken typ av texter eleverna skriver i gymnasieskolans svenskämne med ett vidgat språkbegrepp. Utifrån ett multimodalt och designteoretiskt perspektiv har de skrivaktiviteter som eleverna erbjudits undersökts för att synliggöra spänningar på olika nivåer. LÄS MER

  4. 4. Använd alla sinnen, utveckla alla språk - Estetiska lärprocesser möter svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Borg; Marcus Jeremiasen; [2016]
    Nyckelord :estetik; estetiska lärprocesser; lärarutbildning; läroplan; språkutveckling; svenskämnet; vidgat språkbegrepp;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken plats estetiska lärprocesser har i svenskämnet. Vi vill undersöka hur verksamma lärare använder sig av estetiska lärprocesser samt hur det ser ut på lärarutbildningen. LÄS MER

  5. 5. Språkliga möjligheter: Elevers erfarenheter av att bli till i skolans ram, en multimodal intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanna Maier; [2016]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; identitet; inkludering; kunskapssyn; multimodal narration; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Maier, Susanna (2016). Språkliga möjligheter, Elevers erfarenheter av att bli till i skolans ram, en multimodal intervjustudie (Linguistic possibilitys, Pupils experiences of self confirmation in the context of school, a multimodal interview study) Specialpedagog-programmet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområdet i detta examensarbete är hur estetiska lärprocesser och ett vidgat språkbegrepp används och utnyttjas i elevers kunskapande i grundskolan så att elevers olika vägar till kunskapande kan tas till vara. LÄS MER