Sökning: "Ett- till treåringar"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Ett- till treåringar.

  1. 1. Organiserande syften i förskolans praktik : En studie om den didaktiska modellen organiserande syften och hur den kan användas för att planera och analysera lärtillfällen för treåringar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linn Lanz; Alexandra Aronsson; [2023]
    Nyckelord :action research; didactic model; natural sciences; organizing purposes; preschool; Aktionsforskning; didaktisk modell; förskola; naturvetenskap; organiserande syften;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be a support for didactic analysis and design of chemistry teaching in preschool, to bridge the gap between the children's experiences and scientific concepts. This is exemplified through a teaching design where the phenomenon of melting is in focus. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i förskolan : en kvantitativ studie om spontan och planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lene Lagmannssveen; Nadia Sabih; [2023]
    Nyckelord :Förskola; matematik; undervisning; planerad; spontan; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning: Matematik är inget vi människor kan komma undan och matematik är något som finns överallt i vår omgivning. Forskningsresultat har visat att majoriteten av barn som i senare ålder börjar skolan har bristande kunskaper i matematikens olika områden. LÄS MER

  3. 3. Det är inte bara av en slump det sker : Förskollärares möjliggörande av undervisning med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kim Saxberg; Emma Skoglund; [2022]
    Nyckelord :undervisning; medvetet förhållningssätt; spontan undervisning; yngsta barnen; förskolan;

    Sammanfattning : Idag är 50% av alla ettåringar inskrivna i förskolan och 94% av alla treåringar. Detta innebär att en stor andel barn i förskolan är tre år eller yngre. Alla barn i förskolan omfattas av läroplanen vilket också innebär att de yngsta barnen har rätt till undervisning. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av pedagogers förhållningssätt för barns möjligheter till inflytande i förskolans temaarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jeppsson; [2018]
    Nyckelord :Inflytande; Interagerande; Kommunikation; Socialpsykologiskt perspektiv; Temaarbete; Yngre barn;

    Sammanfattning : Skolinspektionens rapport (2016) belyser pedagogernas undervisningsansvar men menar att det finns en otydlighet i hur undervisning i förskolan ska bedrivas och vems ansvar det är för hur ordet undervisning ska tolkas och konkretiseras. Jag vill med min studie belysa ett möjligt sätt att konkretisera detta begrepp till hur det kan omsättas till en avdelning bestående av två och treåringar. LÄS MER

  5. 5. Föräldrar och förskolepersonals skattningar av psykisk hälsa hos treåringar

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Elin Bolander; Sofia Ahlund; [2018]
    Nyckelord :Child Health Care; SDQ; health promotion; early detection.; Barnhälsovård; SDQ; hälsofrämjande; tidig upptäckt.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar bland barn och unga och ett av barnhälsovårdens mål är att främja hälsa och utveckling. Tidigare forskning belyser vinsten av tidig upptäckt. LÄS MER