Sökning: "Eu-direktiv"
Visar resultat 1 - 5 av 233 uppsatser innehållade ordet Eu-direktiv.
1. Förändringar vid införande av cybersäkerhetsdirektiv hos kommuner : En kvalitativ kartläggning över vilka förändringar som kan uppstå i svenska kommuner till följd av EU-direktiv för cybersäkerhet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : The purpose of this study is to investigate changes in municipalities that occur when the NIS and NIS 2 directives are introduced. The changes refer to internal and external changes that municipalities experience. Furthermore, an increased threat of cyber attacks as well as a lack of cyber security is the basis for conducting the survey. LÄS MER
2. Finns det en gräns i värde eller kvantitet för ett oändligt avtal? ‐ Om takvolym är analogt tillämpligt på dynamiska inköpssystem
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : The purpose of this essay is to investigate the possibility of applying “ceiling volume” onto a dynamic purchasing system. Ceiling volume means the requirement to specify a maximum volume of supplies or services. LÄS MER
3. En förändrad roll för HR-chefer? : En kvalitativ studie om implementeringen av CSRD lett till en förändringav HR-chefers yrkesroll
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Occupational roles are constantly changing in today's society. Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is a new EU directive that sets requirements for companies sustainability reporting, which may change the occupational role of HR managers. LÄS MER
4. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER
5. Hållbarhetsredovisning genom dubbel väsentlighetsanalys : Effekter på legitimitet och intressenter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I en värld där hållbar utveckling blir allt mer centralt skapas osäkerheter på marknaden. Dessa osäkerheter kan påverka utbud och efterfrågan och nya regleringar kan komma att bli begränsande för företagen. LÄS MER