Sökning: "Eurocentric history education."

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Eurocentric history education..

  1. 1. Eurocentrism i svensk historieundervisning? : En kunskapsöversikt kring eurocentrismens konsekvenser för historieundervisningen samt vilka alternativa arbetssätt lärare kan använda sig av i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Edvardsson; Jihan Radjab Adel; [2024]
    Nyckelord :Eurocentrism; Historical consciousness; History teaching; Intercultural competence; Multiculture; Narrative;

    Sammanfattning : The increased multiculturalism and globalization in both Sweden and Swedish classrooms poses new demands on history education. This knowledge overview aims to answer questions regarding Eurocentrism, one in which we dive into the consequences of the eurocentric history view and the other where we look into alternative methods to work with or against Eurocentrism in history education. LÄS MER

  2. 2. ”De vars historia vi bara hoppar över” : En undersökning om fem gymnasielärares planeringsarbete och förhållningssätt till en västerländsk kanon i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Signe Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Den västerländska kanon; historieämnet; planeringsarbete; Laila Nielsen;

    Sammanfattning : In the subject of history, a canon can be identified, which refers to the knowledge that is seen as desirable and immortal. This knowledge is what is perceived as general education and thus worth remembering. This means that the knowledge that falls outside of the canon is perceived as less important and therefore can be forgotten. LÄS MER

  3. 3. Mångkultur i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melina Gogaj Jernqvist; Dzenana Isakovic; [2022]
    Nyckelord :cultural diversity; history education; multicultural education; multicultural identity; historieundervisning; identitet; mångkultur; mångkulturell undervisning; heterogena klassrum;

    Sammanfattning : The ambition with this research overview has been to gather what is observed regarding diversity in history classes. During recent years societies have changed on a global scale towards being more culturally diverse. There is a belief that individuals with different backgrounds are in need of special treatment. LÄS MER

  4. 4. Representationens betydelse : Historieundervisningen genom den intersektionella linsen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felicia Alexandersson; Stephanie Johansson; [2022]
    Nyckelord :Canon; ethnicity; gender; history; history education; history textbooks; identity; intersectionality; narrative; norms; power; social hierarchy; stereotyping.;

    Sammanfattning : ”Representation matters: history education through the intersectional lens” is a critical intersectional content analysis based on a qualitative interview study with three grade school teachers and one high school teacher of history. The purpose of the interviews was to chart teachers ́ perspectives on history education and to analyze their history textbooks. LÄS MER

  5. 5. Vart ska vi börja - Karl XII, Mehmet IV eller Timur Lenk? : En studie av lärares tankar kring historieundervisning i det mångkulturella klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :David Johansson; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; historieundervisning; interkulturella kunskaper; mångkulturella klassrumsmiljöer; historisk empati; styrdokument; eurocentrism;

    Sammanfattning : The primary aim of this essay is to study teachers' views on different problems that occur in a modern, multicultural classroom where history as a school subject is taught. The method was to perform semi-structured interviews with teachers, and discuss problems surrounding relation, causes, and solutions related to problems such as eurocentrism. LÄS MER