Sökning: "Europa Universalis IV"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Europa Universalis IV.

  1. 1. Spel som läromedel : En historiedidaktisk undersökning om historiebaserade datorspel på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Filip Andersson Leman; [2023]
    Nyckelord :History didactics; History-based games; Europa Universalis IV; Use of history; Respondent survey; Historiedidaktik; Historiebaserade spel; Europa Universalis IV; Historiebruk; Respondentundersökning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore the popular computer game Europa Universalis IV and how the use of history looks inside the game and its potential use during lessons.There is also a second purpose to this study and it is to shine some light on how students between the ages of thirteen and fifteen think about history-based videogames and their use in a classroom situation. LÄS MER

  2. 2. Imperialism i Europa Universalis IV och Civilization V

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Rahmberg; Felix Sandegren; [2023]
    Nyckelord :Imperialism; Civilization; Europa Universalis; Historical game-studies;

    Sammanfattning : Historiska strategispel som Europa Universalis IV och Civilization V försöker på olika sätt representera historia samtidigt som de försöker skapa engagerande spel. I följande studie jämförs historierepresentationen med fokus på spelmekaniker som representerar imperialism. LÄS MER

  3. 3. Populärhistoria och historiemedvetande genom historiska datorspel E-n undersökning av lärandepotential kopplat till historiemedvetande i datorspelet Europa Universalis IV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Andreas Wendelsson; [2019]
    Nyckelord :Historical Consciousness; Use of History; Life-long Learning; Europa Universalis IV; Games; The Swedish Empire; Popular History;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines the PC-game Europa Universalis IV and its potential as a learning tool to develop players historical consciousness. The thesis also researches and compares Europa Universalis IV:s historical content and use of history to what is characteristic of popular history. LÄS MER

  4. 4. Provinsgenerering med postprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Haimen Aldabbagh; [2014]
    Nyckelord :algorithm implementation; computational geometry; digital cartography; efficiency; post-processing; algoritmimplementation; beräkningsgeometri; digital kartografi; effektivitet; postprocess;

    Sammanfattning : This bachelor's thesis is a part of a larger project carried out at Paradox Interactive. The project aims to improve a map generator for the strategy game Europa Universalis IV. This work addresses the creation and implementation of a province generator that divides a pregenerated landscape in provinces. LÄS MER