Sökning: "European trade mark law"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden European trade mark law.

  1. 1. Hur mycket ska man behöva tåla? EU:s varumärkesrätt och varumärkesparodier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Erik Follin; [2020]
    Nyckelord :immaterial rätt; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Parodi är en uttrycksform med en dokumenterad existens som löper tillbaka till det antika Greklands dagar. Även om parodier är vanligast förekommande i relation till upphovsrättsskyddade verk, är stundtals även varumärken måltavlan för parodister. LÄS MER

  2. 2. Ond tro i varumärkesrätten : - En undersökning huruvida ond tros-bestämmelsen i varumärkeslagen är förenlig med varumärkesdirektivet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Stina Living; [2020]
    Nyckelord :Juridik; Immaterialrätt; Varumärkesrätt; Ond tro; EU-rätt;

    Sammanfattning : För att erhålla varumärkesskydd genom registrering krävs att det inte föreligger några absoluta eller relativa registreringshinder. VmL:s registreringshinder utgör även skäl till att ogiltigförklara ett redan registrerat varumärke. Ett relativt registreringshinder framgår av 2 kap. 8 § 1 st. LÄS MER

  3. 3. Trade Mark Law and the Concept of Bad Faith : A fair balance between the protection of exclusive rights conferred on the proprietor and free access to the European market?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Mariia Shipilina; [2020]
    Nyckelord :bad faith; bona fide intention to use; fair balance; freedom to conduct a business; free-riding; good faith; re-filing; subjective intention; trade marks; use requirements;

    Sammanfattning : The purpose of the research is the analysis of the concept of bad faith in the sphere of trade marks from the perspective of a fair balance of different interests of the trade mark proprietor and other undertakings in the European market. On the one hand, the starting point of European trade mark law is the protection of exclusive rights conferred on the owner of a registered mark. LÄS MER

  4. 4. Tvådimensionella återgivningar av tvådimensionella varor som varumärken : En tolkning av art. 7.1 e) iii) VMF:s omfattning och syfte mot bakgrund av Svenskt Tenn-målet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Frost Anna Matson; [2019]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Varumärkesrätt; Absoluta registreringshinder; Tvådimensionella varumärken; Upphovsrätt; Överlappande skydd; Brukskonst;

    Sammanfattning : För att kunna registrera ett EU-varumärke krävs att det inte föreligger några absoluta eller relativa registreringshinder. Ett av de absoluta registreringshindren, art. 7.1 e) iii) VMF, stadgar ett förbud om att registrera kännetecken som endast består av ”[. LÄS MER

  5. 5. You can’t use confusion to dilute a famous brand : A comparative study of the approaches of the EU and South Africato dilution

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kabelo Mutubi; [2019]
    Nyckelord :Trademark law; European Union Trademark law; Dilution; Comparative law; freedom of expressions; South Africa; Varumärkesrätt; Europeiska unionen Varumärkesrätt; Utspädning; Jämförande lag; yttrandefrihet; Sydafrika;

    Sammanfattning : The primary objective of the study as contained in this thesis is the discussion of the approaches to dilution taken by the legal systems of the European Union and South Africa. Although a comparative methodology is employed the discussion grounds the separate development of the anti-dilution provisions in both systems first before discussing comparisons and diverging approaches (should they exist). LÄS MER