Sökning: "Eurythmics"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Eurythmics.

  1. 1. Shake it off! En intervjustudie om hur lärare anser att elevers trygghet kan påverkas av rörelse i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Agrup; [2023]
    Nyckelord :dans; musiklektioner; konserter; nervositet; rytmik; rörelse; ta plats; trygghet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; concerts; dance; daring to take up space; eurythmics; feeling safe; movement; music lessons; nervousness; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med att göra denna studie var att undersöka hur musiklärare anser att rörelse, rytmik och dans påverkar deras elevers trygghet, känsla av att våga ta plats och nervositet i musikundervisning. Studien genomfördes genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare som aktivt arbetar med rörelse i undervisningen i olika skolformer. LÄS MER

  2. 2. ”Musik är ju liksom som madeleinekakor”: En studie i och om rytmik- och körundervisning och hur musikaliska upplevelser kan påverka folkhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maja Ehrnborg; Cristina Säfsten; Otthilia Sjöberg Aas; [2022]
    Nyckelord :Rytmik; Kör; Musikundervisning; Folkhälsa; Livskvalitet; Reflektion; Eudaimonia; Aktionsforskning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Eurythmics; Choir; Music Teaching; Public Health; Quality of Life; Reflection; Action Science; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : MIND (2021) raises a warning flag for the growing problem concerning mental health. The arts has a positive effect on the public health, which is shown in a report ordered by the WHO (Fancourt & Finn, 2019) and Theorell (2009, 2014 och 2018) highlights music and its positive influence on people. LÄS MER

  3. 3. Utforskandets natur i rytmikpedagogik: En kvalitativ studie om fem rytmikpedagogers förhållningssätt till utforskande i sin rytmikundervisning med äldre tonåringar och yngre vuxna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jonna Glennåker; [2021]
    Nyckelord :Lära musik genom kroppen; Musikpedagogik; Musikundervisning; Påverkansfaktorer i undervisning; Rytmikpedagogik; Rytmikmetoden; Utforska; Utforskande i rytmik; Undersöka; Utbildningsvetenskap; Educational science; Explore; Exploration in eurythmics; Eurythmics; Embodiment in music learning; Factors of impact in teaching; Music pedagogy; Music teaching; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to examine how teachers of eurythmics describe and relate to the concept of exploration in their teaching, as well as examine how this exploration takes place in their teaching. The study also examines how teachers relate learning to exploration and what factors may have an impact on this. LÄS MER

  4. 4. Förkroppsligat lärande: En studie om gymnasieelevers upplevelse av rörelse i rytmikundervisningen på estetiska programmet med inriktning musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sonja Spisska Enebjörn; [2021]
    Nyckelord :Rörelse; Kropp; Rytmikmetoden; Rytmik; Musikundervisning; Dalcroze; Body; the Eurythmic Method; Eurythmics; Music Teaching; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I musikundervisning används rytmikmetoden som en helhetspedagogik för kunskapsinhämtning och för att stärka förståelse för musikteori. I rytmikmetoden är rörelse av kroppen centralt. LÄS MER

  5. 5. Med kroppen i centrum – en kvalitativ studie om rytmikmetoden och dess tradition

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Alice Lidberg; [2020]
    Nyckelord :kroppen; rytmik; rytmikmetoden; tradition; body; eurythmics; experience; transmission; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra rytmiklärare definierar och beskriver rytmikmetoden samt hur de förhåller sig till den rytmikutbildning de fått på Musikhögskolan i Malmö. Studien intresserar sig också för rytmikmetodens tradition och hur denna kan förstås med hjälp av informanternas beskrivningar. LÄS MER