Sökning: "Eva Arvidsson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Eva Arvidsson.

  1. 1. Speciallärares upplevelser kring hinder och möjligheter i sitt arbete med att stötta elever som hamnat i en läs- och skrivproblematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Eva Arvidsson; [2018]
    Nyckelord :Fenomenologi; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; speciallärare;

    Sammanfattning : I dagens svenska skola är det viktigt att eleverna lär sig att läsa och förstå olika texter för att lyckas med sin skolgång. Att lära sig läsa är lätt för en del elever medan andra elever hamnar i svårigheter av något slag. LÄS MER

  2. 2. Ambulanssjuksköterskans upplevelse av överrapportering till traumateam på akutrummet vid ett traumalarm. : -En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie Sintéus; Eva Arvidsson; [2016]
    Nyckelord :Ambulanssjuksköterska; kommunikation; traumalarm; överrapportering.;

    Sammanfattning : Introduktion: Överrapportering till mottagande traumateam på akutrummet av traumapatienter är en viktig del i ambulanssjuksköterskans arbete. För en optimerad vårdkedja och för en ökad patientsäkerhet samt för en minimerad vårdtid är det viktigt att betydande information framkommer via en väl strukturerad kommunikation i akutrummet. LÄS MER

  3. 3. Effekt av bålstabiliserande träning hos personer med subakut eller långvarig ländryggssmärta : en systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Eva Arvidsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka effekten både kort- och långsiktigt gällande smärta och funktion vid bålstabiliserande träning jämfört med annan intervention hos patienter med subakut eller långvarig smärta samt att undersöka kvalitén på inkluderade studier. Metod: Studien är en systematisk litteraturstudie vilken är en uppdatering av en tidigare litteraturstudie. LÄS MER

  4. 4. Familjeklass - en för alla, alla för en? Insatsens påverkan på barnet och dess omgivande system

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Eva-Lotte Frost Ottosson; Emanuel Franzén; [2010]
    Nyckelord :Family school; cooperation; home; school; social service; system theory; ecological systems theory; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Authors: Emanuel Franzén, Eva-Lotte Frost Ottosson Title: Family school – one for all and all for one? The effect of the intervention on the child and on its surrounding systems. (Translated title) Supervisor: Maria Bangura Arvidsson Changes within society have compelled Swedish schools to shoulder a greater responsibility for the children’s social development and problems. LÄS MER

  5. 5. IUP-deckaren - en nervpirrande resa genom lärandet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Eva Arvidsson; Sandra Forsberg; [2009]
    Nyckelord :Individuella utvecklingsplaner; IUP; metakognition;

    Sammanfattning : Individuella utvecklingsplaner [IUP] är ett relativt nytt begrepp som kom in i skolans värld år 2006. SkolverketsAllmänna råd och kommentarer (Skolverket, 2008) beskriver syftet med IUP och ger anvisningar om hur mankan skriva en IUP, vilka delar den ska innehålla, med mera.IUP skrivs under ett utvecklingssamtal. LÄS MER