Sökning: "Eva Christiernin"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Eva Christiernin.

  1. 1. Verktyg för att förstå fakta och fiktion? : En analys av läsförståelsediskurser i läroböcker för skolans mellanår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eva Christiernin; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; läroböcker; textanalys; läsförståelse; textrörlighet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och analysera vilken typ av läsförståelse som erbjuds i läromedel i svenska, naturkunskap och samhällskunskap i skolans mellanår. Undersökningen söker svar på vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i läroböcker i svenska, samhällskunskap (geografi) och naturkunskap i grundskolans mellanår och hur dessa kan förstås i relation till teorier och forskning kring läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Att läsa, samtala och förstå : En observationsstudie kring läsförståelseprocesser i skolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eva Christiernin; Katharina Dörenberg; [2014]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; textsamtal; observation; samtalsanalys; läsförståelse; läsförståelsestrategier; textrörlighet;

    Sammanfattning : Denna uppsatas syftade till att observera och undersöka processer kring läsförståelse i klassrum där lärare och elever gemensamt skapar mening kring texter. Studien sökte svar på vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i gemensamma textsamtal och hur samtal kring läsförståelsestrategierinitieras och utvecklas i dialoger. LÄS MER