Sökning: "Eva Ej"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Eva Ej.

  1. 1. Hur kan specialpedagogens roll inom skolutveckling förstås? En kvalitativ intervjustudie utifrån rektorers uppfattningar och förståelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Axelsson; Sabina Kamila; Eva Solbrekke; [2022-10-14]
    Nyckelord :specialpedagog; rektor;

    Sammanfattning : Enligt forskning i denna studie framstår det tydligt att specialpedagogens yrkesroll är något komplex och i vissa avseenden kan misstolkas av andra professioner gällande vad specialpedagogen arbetar med. Det råder en diskrepans mellan förväntningar på vad specialpedagogen kan tillbringa verksamheten i praktiken och vad specialpedagogen i teorin är utbildad för. LÄS MER

  2. 2. Elevers behov av stöd i matematik : Några lärares upplevelser

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Bergstrand; [2021]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; lärares upplevelser; sociokulturell teori; fokusgrupper; kritiska händelser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och analysera några lärares uppfattningar av hur de hanterar elevers behov av stöd i sin matematikundervisning. Det som denna kvalitativa fallstudie strävade efter att synliggöra, var dels lärarnas perspektiv på matematiksvårigheter, dels lärarnas hantering av elevernas behov av stöd i sin undervisning och deras beskrivning av orsakerna till de uppkomna behoven. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i svenskämnet - språkutvecklande eller ej?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Snive; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Digital kompetens; Språkutveckling; Skriv- och läsutveckling; Motivation; Stöttning; Svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att skapa förståelse för hur lärare som jobbar i årskurs f-3 använder sig av digitala verktyg i svenskämnet. Mitt fokus har varit hur lärare upplever att digitala verktyg kan främja elevers språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. CDIO-modellen som stöd för teknikundervisning på gymnasiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Eva-Lotta Strömsten; [2020]
    Nyckelord :CDIO; CDIO; gymnasie; gymnasium; teknik; ämneslärare; undervisning; ingenjör; teknikprogram;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete har varit att utveckla och testa en arbetsmetod som baserar sig på CDIO-modellen, vilket är en modell för att utveckla tekniska utbildningar. Namnet CDIO står för: Conceive, Design, Implement och Operate. LÄS MER

  5. 5. Mellan frivillighet och tvång : Socialsekreterares strategier i arbetet med unga som hamnar mellan frivilliga insatser och tvångsvård

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Eva Nilsson; Helena Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :frivillighet; tvång; SoL; 3 § LVU; 22 § LVU;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka strategier socialarbetare i en norrlandskommun har i arbetet med unga som hamnar mellan frivilliga insatser enligt SoL och tvångsvård enligt 3 § LVU. Syftet ska besvaras med hjälp av tre frågeställningar: i vilken utsträckning socialsekreterarna använder sig av 22 § LVU, vad socialsekreterarna använder sig av istället om inte 22 § LVU används och hur socialsekreterarna resonerar kring frivillighet kontra tvång i arbetet kring dessa unga? Undersökningen görs med hjälp av kvalitativa intervjuer som sedan analyseras med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER