Sökning: "Eva Nilsson-Linder"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Eva Nilsson-Linder.

  1. 1. Handledning som verktyg - en studie om specialpedagogisk handledning ur ett styrningsperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Karin Jonsson; Eva Nilsson-Linder; [2012-02-02]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; styrning; huvudmän; verksamhetsutveckling; kompetensutveckling; personalstödjande;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att tolka och beskriva hur tio huvudmän uttryckte sin syn på specialpedagogisk handledning samt hur huvudmännen uttryckte styrningen av specialpedagogisk verksamhet i relation till de statliga intentionerna med ett förebyggande och hälsofrämjande arbete i skolan. Teori & Metod: Studien är kvalitativ och dess teoretiska ram är hermeneutisk och utgår från förståelse och tolkning av specialpedagogisk handledning samt hur huvudmännen erfar styrning av specialpedagogisk verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Kvalitetsredovisning som policytext och dess betydelse för elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Eva Nilsson-Linder; [2009-03-26]
    Nyckelord :kvalitetsredovisningar; fristående skolor; mål- och resultatstyrning; likvärdighet; elever i behov av särskilt stöd; elever som ej når målen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att analysera och tolka kvalitetsredovisningar som policytext i kommuner, samt fristående skolor och relatera till detta till ”elever i behov av särskilt stöd”, samt att genom litteraturstudier och genom att ta del av tidigare forskning, få möjlighet till reflektion, förståelse och insikt om policies betydelse för den sociala praktiken. Teori: Perspektiv är teoretiska abstraktioner vars funktion är att underlätta förståelsen av ett forskningsområde. LÄS MER