Sökning: "Eva jacobsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Eva jacobsson.

  1. 1. ”Man får lirka”. : En kvalitativ studie om hur omsorgspersonal förhåller sig till samtycke när de arbetar med personer med demens.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Isabelle Bengtsson; Louise Blomberg; [2018]
    Nyckelord :carer; consent; dementia; elderly care; omsorgspersonal; samtycke; demens; äldreomsorg;

    Sammanfattning : The aim of this study was to get an increased understanding regarding how carers relate to consent while working with people who has dementia. The study asks the following questions: How does the carers understand the concept of consent associated with giving care to people with dementia? What is considered by the carers in connection to consenting to caregiving by people with dementia? And lastly, how does consent mediate between carers and people with dementia? It had a hermeneutic and qualitative scientific approach. LÄS MER

  2. 2. "Du gjorde fel, säg förlåt till din kamrat!!!" : En diskursanalys om hur makt speglas vid konflikter och konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Jacobsson; Selma Tubic; [2018]
    Nyckelord :Discourse; preschool; conflict; conflict management; conflict management strategies; children’s desirability; democratic child; children’s perspective; children’s influence; control techniques; discipline; surveillance; mediation; Diskursanalys; förskola; konflikt; konflikthantering; konflikthanteringsstrategier; det önskvärda barnet; demokratiska barnet; medling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see the factors that shape and create the desirable child in the teachers' speech regarding conflict and conflict management. We have chosen to use discourse analysis based on social constructionism and poststructuralistic language theory to see the discourses that had an active part in the teachers' approach. LÄS MER

  3. 3. Yt- eller djupinlärning, förstår eleverna No-undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Yoana Bylund; Eva Jacobsson; [1999]
    Nyckelord :Education; Inlärning; kompostering; konstruktivism; metoder; No-undervisning; pedagogik; vattnets kretslopp; Pedagogik;

    Sammanfattning : Följande frågor ligger till grund för vårt arbete: - Har eleverna förstått No-undervisningen på det sätt läraren undervisat? - Vilka metoder är bättre än andra för att eleverna ska tillgodogöra sig undervisningen? Vi har dels gjort en litteraturgenomgång dels en enkätstudie för att få svar på frågorna. Vi har kommit fram till att majoriteten av eleverna har förstått lärarens undervisning och att laborationer i kombination med diskussioner har gett bra resultat. LÄS MER