Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. NYANLÄNDAS SKOLSTART I DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN UTIFRÅN TVÅ OLIKA MOTTAGNINGSMODELLER En enkätstudie ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Eva-Lotta Andersson; Magdalena Meteluch; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; newly arrived students in Sweden; förberedelsklass; direktintegrering; ordinarie klass; utslussning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur nyanlända elever uppfattar skolstarten i Sverige och hur de uppfattar de två vanligaste mottagningsmodellerna, förberedelseklass och direktintegrering. Undersökningen genomfördes med hjälp av följande frågeställningar: ● Hur upplever nyanlända elever skolstarten i grundskolans tidigare år de två vanligaste mottagningsmodellerna förberedelseklass och direktintegrering? ● Vilka förbättringsområden och framgångsfaktorer finns det med förberedelseklass och med direktintegrering i grundskolans tidigare år ur nyanlända elevers perspektiv? Analysen bygger på Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Vygotskijs sociokulturella teori och teorin om stöttning. LÄS MER

  2. 2. Två yrkeskategorier i samverkan : En studie om barnskötares och förskollärares olika yrkesroller och deras framtid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Helene Andersson; Eva Lotta Lindskog; [2014]
    Nyckelord :Yrkesroller; konflikt mellan olika yrkesroller; ansvarsfördelning; framtidstro;

    Sammanfattning : I föreliggande examensarbete presenteras en studie om förskollärare och barnskötares syn och tankar kring sina yrkesroller, och de konflikter som kan uppstå, då två yrkesgrupper arbetar sida vid sida, men med olika formellt ansvar. Vad anser de är det viktigaste i sin yrkesroll, och vilka tankar har man om hur yrkesrollerna kommer att se ut i framtiden?Genom en kvalitativ studie med intervjuer av både förskollärare och barnskötare på en förskola, så samlas de material in som utgör underlag för studien. LÄS MER

  3. 3. Jehovas Vittnen : elever med en annan trosuppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Gunilla Andersson; Eva-Lotta Lingvall; [1998]
    Nyckelord :religionsdidaktik; Jehovas Vittnen; kulturmöte; religionsmöte; förhållningssätt; lärarprofessionalitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utförts som en examinationsuppgift i termin sju på Grundskollärarutbildningen 1-7 vid Högskolan i Gävle. Examensarbetets huvudsyfte var att ta reda på hur man som blivande lärare på bästa sätt bemöter en elev som är ett Jehovas vittne med hänsyn till både elevens trosuppfattning och Lpo 94. LÄS MER