Sökning: "Eva-Marie Karlsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Eva-Marie Karlsson.

  1. 1. Skolksköterskor utmanas av arbetet med fysisk aktivitet på mellan- och högstadiet : - En intervjustudie

    Magister-uppsats,

    Författare :Eva-Marie Frösemo; Jenny Helgotsson Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Child Health; Health promotion; In depth- interviews; Motivational interviewing; Qualitative research; Barns hälsa; Djupintervjuer; Hälsofrämjande; Kvalitativ forskning; Motiverande samtal;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Bakgrund: Fysisk aktivitet är viktigt för barn och ungas hälsa och välmående. I Sverige så som i hela världen ses en nedåtgående trend för barn och ungas fysiska aktivitet. Genom hälsobesöken träffar skolsköterskan alla skolbarn, vilket ger tillfälle till dialog kring barnens inställning till fysisk aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Barngruppsstorlek i förskolan : Förändringsarbete i praktik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Eva-Marie Karlsson; Julia Piipponen; [2019]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; kvalité; statsbidrag; förändringsarbete; likvärdighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolverket (2018) bedriver sedan 2015 ett utvecklingsarbete som strävar, med hjälp av ett riktat statsbidrag, att öka utbildningens likvärdighet och stärka förutsättningar i förskolan för att kompensera för barns olikheter. Det ekonomiska stödet är avsett att minska antalet barn i barngrupper, där de yngsta barnen är prioriterade. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på lämningssituationen : Barnen vill bli sedda, det är det viktigaste för dem , tror jag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Eva-Marie Karlsson; Christin Califf Thöresson; [2014]
    Nyckelord :Bemötande; relation; förhållningssätt; barnsyn; möten; professionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en uppfattning om vad förskollärare ser som viktigt vid en lämningssituation på förskolan. Studiens teoretiska anknytning bygger på det sociokulturella perspektivet, där språket benämns som viktigt och är betydelsefullt i mötet med andra. LÄS MER