Sökning: "Event Stakeholder Approach"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Event Stakeholder Approach.

  1. 1. ESG Scores as Social Ethicality Motivators

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Annika Ebert; Isabella Larsson; [2023]
    Nyckelord :ESG Responsiveness; Russia-Ukraine War; Divestment Strategy; Brand Management; MNCs; Business and Economics;

    Sammanfattning : Relating to the ongoing discussion surrounding criticism and support for ESG scores, the purpose of this paper anchors itself in providing comprehensive, empirical evidence regarding the responsiveness of ESG scores to firm actions. The different strategic choices of multinational firms, resulting from political and stakeholder pressure, were to either fully withdraw, suspend or continue operations in Russia in light of the Russia-Ukraine war. LÄS MER

  2. 2. Hur svenska företag hanterar korruptionsaspekter i sin hållbarhetsredovisning : En kvantitativ studie av börsnoterade företag på Nasdaq Stockholm

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Patricia Bajenaru; Christian Mardini; [2023]
    Nyckelord :Corruption; Sustainability reporting; CSR; GRI; Legitimacy theory; Stakeholder theory.; Korruption; Hållbarhetsredovisning; CSR; GRI; Legitimitetsteorin; Intressentteorin.;

    Sammanfattning : Korruption är ett problem som påverkar samhällen över hela världen. Företag spelar en viktigroll i kampen mot korruption. För företag är hållbarhetsredovisningen ett sätt att visa ochförklara vad företaget har åstadkommit i sitt arbete för en långsiktigt hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. Tyvärr, det blir ingen festival i år : En analys av festivalarrangörers kriskommunikation och dess respons på Facebook under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandre Mauvais; Ebba Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; Crisis communication; victim crises; SCCT; Social media; Facebook; Rhetoric; Covid-19; Kriskommunikation; Offerkris; SCCT; Sociala medier; Facebook; Retorik;

    Sammanfattning : Studien undersöker fall av kriskommunikation på sociala medier och dess respons under covid-19 pandemin. Syftet är att få djupare förståelse för kriskommunikation på sociala medier under en pandemi. LÄS MER

  4. 4. CSR:s påverkan på investerare : ­En empirisk studie om sambandet mellan investerare och företags sociala samhällsansvar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sofia Herrgård Stjärnstråle; Sara Lorenz; [2016]
    Nyckelord :CSR; Event study; Nasdaq; New York Stock Exchange; social CSR; Corporate Social Responsibility; Stakeholder theory; Efficient market hypothesis.; CSR; Eventstudie; Nasdaq; New York Stock Exchange; social CSR; Corporate Social Responsibility; Intressentmodellen; Effektiva marknadshypotesen.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom en eventstudieundersöka om och i sådan fall hur investerare låter sina investeringsbeslut påverkas av positiva respektive negativa sociala CSR-händelser, denna reaktion antas avspeglas i förändringar av aktiekurser. Teori: Den effektiva markandshypotesen och IntressentmodellenMetod: Undersökningens metod har utgått ifrån en kvantitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. Selecting the Right Strategy : How are user innovations linked to the product life cycle for mature industries

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Mikael Cordes; Marko Stugbäck; [2016]
    Nyckelord :Product strategy; user innovation; lead user; mature firms; Business-to-Business; Product Development Process;

    Sammanfattning : Companies are dependent on continuously provide the market with new products to keep its market position and profitability level. The companies examined in this thesis are two bigger Swedish enterprises that have a long history in a mature business-to-business context providing industrial goods to the market. LÄS MER