Sökning: "Everyday technology"

Visar resultat 1 - 5 av 1043 uppsatser innehållade orden Everyday technology.

  1. 1. “MAN DRUNKNAR I INFORMATION FAKTISKT, DET ÄR ETT JÄTTEPROBLEM”. En kvalitativ intervjustudie av hur forskare söker information i sitt forskningsarbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Clara Tullgren; [2024-03-06]
    Nyckelord :Information; informationssökning; forskare; mkv-forskare; Ellis modell; användar- och användningsstudier; Norden; medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : To search for information today is, by many, seen as an easy and uncomplicated task. All you need is a digital device and the knowledge of the world is there for you to find and use. LÄS MER

  2. 2. BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johann Rothoff; Ina Wikström Hellberg; [2024-03-04]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; gestaltningsteorin; emerging technologies; nyhetsmedia; aktörer; OpenAI;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI can still be considered a rather early concept when seen as an emerging technology. LÄS MER

  3. 3. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER

  4. 4. Äldres användning och upplevelse av 1177.se : En kvalitativ analys

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Freja Jakobsson; Johan Sörlin; [2024]
    Nyckelord :1177; UTAUT; digital healthcare services; seniors; patient portal; 1177; UTAUT; digitala vårdtjänster; äldre; patientportal;

    Sammanfattning : Regeringen är skyldig att framställa och tillhandahålla allmänna tjänster till alla medborgare oberoende av åldersgrupp, etnicitet och kön. Regeringen har som ambition att digitalisera offentliga sektorer för att skapa en mer lättillgänglig och effektiv service, med målet att skapa en enklare vardag för medborgare. LÄS MER

  5. 5. Filling the gap Within Micromobility : Prototype of a Small Efficient Foldable Electric Vehicle With Long Range

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fredrik Lien-Oscarsson; [2023]
    Nyckelord :Micromobility; Car; Electric car; Batteries; Electric motor; Efficiency; Foldable; Long range;

    Sammanfattning : Micromobility has been on the rise lately with a vast catalogue of electric vehicles reaching the market. Electric scooters, mopeds, bikes, one-wheelers and other vehicles have become the norm in everyday life. Most of these vehicles are meant to replace smaller modes of transport such as ordinary bicycles and skateboards. LÄS MER