Sökning: "Examensarbete lärare F-3"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden Examensarbete lärare F-3.

  1. 16. Elevers socioekonomiska status och dess påverkan i naturkunskapsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenni Neubert; Sofie Jönsson; [2020]
    Nyckelord :socioekonomisk status; science education; organisationsnivå; naturkunskapsklassrummet; individnivå; gruppnivå; faktorer;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten utgår från vår frågeställning; vad säger forskning om hur elevers sociala klass- och socioekonomiska bakgrund påverkar undervisningen i naturkunskap? Vi redogör också för vår systematiska sökprocess.Utifrån ett systemteoretiskt-inspirerat synsätt på de forskningsstudier vi undersökt, har vi kategoriserat resultaten på tre nivåer; individ-, grupp- samt organisationsnivå, olika faktorer som påverkar naturkunskapsundervisningen. LÄS MER

  2. 17. Lärares val av skönlitterära texter - utgångspunkter och urvalskriterier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Ocasio; My Bröchner; [2020]
    Nyckelord :Litteraturundervisningens legitimering; Lärares bokval; Lärares litteraturval; Skönlitteratur; Urvalskriterier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka vilka faktorer som ligger till grund för lärares val av skönlitteratur i undervisningen. För att uppfylla vårt syfte formulerade vi två frågeställningar gällande lärares motivering av skönlitteratur samt de urvalskriterier som ligger till grund för lärares skönlitterära bokval. LÄS MER

  3. 18. Identifiering av särskild begåvning inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Andersson; Sara Hjalmarsson; [2019]
    Nyckelord :Särskilt begåvade elever; Identifiering; Svenskämnet; Utmaning; Stimulans; Acceleration; Berikning; Coachning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att fördjupa kunskapen kring de särskilt begåvade eleverna inom svenskämnet. Hur kan lärare identifiera och bemöta dessa elever? Hur definierar och beskriver man dessa elever samt hur upptäcker man dem? I detta examensarbete har två empiriska studier genomförts, en fallstudie och enkätundersökning. LÄS MER

  4. 19. Estetiska uttrycksformer i svenskämnet : En kvalitativ studie av lärares arbete med estetiska uttrycksformer i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lukas Tunmats; [2019]
    Nyckelord :Aesthetics; extended language; teachers training; competence; languages; methods; linguistic development and aesthetic expressions.; Estetik; vidgat språk; lärarutbildning; behörighet; språk; arbetssätt; språkutveckling och estetisk uttrycksform.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is examining teachers’ view of working with aesthetic expressions in their teaching of the Swedish subject in first grade. The study examines the possibility to distinguish whether teachers’ aesthetic subject competence affects their choices of didactics in their Swedish subject teaching. LÄS MER

  5. 20. "Och efter det besöket tittade vi på varandra och sa: Nu kör vi" : En studie om rastens syfte och påverkan på elever och lärare i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Calle Grip; [2019]
    Nyckelord :Rast; Rastverksamhet; inkludering; trygghet; lärmiljö; skolgård;

    Sammanfattning : Arbetet inleds med en redogörelse för läroplanen och vetenskapliga artiklar och litteratur redovisas. Syftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas planering av rasten med hänsyn till elevernas förväntningar. Detta examensarbete utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER