Sökning: "Examensarbete lärarprogrammet"

Visar resultat 11 - 15 av 59 uppsatser innehållade orden Examensarbete lärarprogrammet.

  1. 11. En vision om en ny didaktik för undervisning i företagsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erik Bäck; [2014]
    Nyckelord :didaktik; företagsekonomi; undervisning; dataspel;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är genomfört inom ramen för examensarbetet på lärarprogrammet vid Malmö högskola. Syftet med uppsatsen är att visa på möjligheterna med ny didaktik vid undervisning i företagsekonomi på gymnasiet. Metoden som använts är studie av relevant pedagogisk och didaktisk litteratur. LÄS MER

  2. 12. Vad säger läroböcker egentligen till våra elever? : En jämförande studie av orientalism och eurocentrism i läroböckers framställningar om hinduism under tiden 1970-2010 och vilket meningserbjudande det medför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mattias Lindberg; Rune Bolin; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta examensarbete har skrivits av Rune Bolin och Mattias Lindberg. Båda läser på lärarprogrammet vid Uppsala universitet och ämnar ta examen för grundskolans senare år och gymnasiet. LÄS MER

  3. 13. Most schools teach you how to move around it but… Neuropedagogik– vad, hur och varför?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Bandgren; Emelie Möller; [2014]
    Nyckelord :Neuropedagogik; neuroplasticitet; inlärningssvårigheter; elever i behov av särskilt stöd; Eaton Arrowsmith School; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Most schools teach you how to move around it but…Neuropedagogik– vad, hur och varför? Författare: Caroline Bandgren och Emelie Möller Termin och år: Vårterminen 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universi-tet Handledare: Ulla Berglindh Examinator: Anna-Lena Lilliestam Rapportnummer: Vt14-2910-122 Nyckelord: Neuropedagogik, neuroplasticitet, inlärningssvårigheter, elever i behov av särskilt stöd, Eaton Arrowsmith School, lärandeteorier Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om neuropedagogik och varför det är positivt att använda sig av i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Det är en litteraturbaserad uppsats som har grunden i en studie gjord på en skola i Kanada. LÄS MER

  4. 14. Författarröst i lärarstudenters abstract : En studie av tre studentgrupper

    Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnéa Bjällebo; [2014]
    Nyckelord :Abstract; implicit och explicit författarröst; identitet; lärarutbildning; examensarbete; medierande redskap; interimtext.;

    Sammanfattning : Funktionella brister i ett abstract kan leda till att den vetenskapliga rapporten riskerar att inte bli läst medan ett välskrivet abstract kan fungera som en inträdesbiljett till den vetenskapliga arenan. Vetenskaplig sakprosa ska enligt genrens krav vara opersonlig och transparent, vilket oftast betyder ett restriktivt uttryck av författarröst. LÄS MER

  5. 15. Erfarenhetsbaserat lärande. Lärares uppfattningar och förståelser av att använda elevers erfarenheter och upplevelser i undervisningen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jessica Windström; [2014]
    Nyckelord :Elevers erfarenheter i undervisningen; lärares uppfattningar och arbetssätt; sociokulturellt perspektiv; fenomenografiskt förhållningssätt; progressivt; levandegöra; livslångt lärande; skolan- en del av samhället; gränsöverskridande undervisning; det livsvida lärandet; undervisningsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Erfarenhetsbaserat lärande - Lärares uppfattningar och förståelser av att använda elevers erfarenheter och upplevelser i undervisningen. Författare: Jessica Windström Termin och år: VT´14 Kursansvarig institution: Göteborgs Universitet, Sociologiska institutionen Kurs: LAU 390 Handledare: Birgitta Kullberg Examinator: Hans Rystedt Rapportnummer: HT12-2920-060 _____________________________________________________________________________ Nyckelord och nyckelbegrepp: Elevers erfarenheter i undervisningen, lärares uppfattningar och arbetssätt, sociokulturellt perspektiv, fenomenografiskt förhållningssätt, progressivt, levandegöra, livslångt lärande, skolan- en del av samhället, gränsöverskridande undervisning, det livsvida lärandet, undervisningsbaserat lärande. LÄS MER