Sökning: "Examensarbete lärarprogrammet"
Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden Examensarbete lärarprogrammet.
16. ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skola Författare: Therese Lindblom, Stellan Karlsson Termin och år: VT14 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Bengt Jacobsson Examinator: Lisa Wiklund Rapportnummer: VT14-1120-14 Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lärare Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur högstadielärare i Göteborg förhåller sig till begreppet islamofobi och hur de tänker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever. Frågeställningar: • Hur definierar de tillfrågade lärarna islamofobi? • Hur anser de tillfrågade lärarna att islamofobi bör bemötas? • I vilken utsträckning ser de tillfrågade lärarna islamofobi i skolan som ett problem? • I vilken utsträckning upplever de tillfrågade lärarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktär? För att få svar på syfte och frågeställningar använde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. LÄS MER
17. Återförstatligande av skolan : – Från decentralisering till centralisering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats är ett examensarbete skrivet inom ramen för lärarprogrammet vid Uppsalauniversitet. Syftet med denna studie är att undersöka vilka inställningar riksdagspartierna hadetill hur skolan ska styras under två debatter, decentraliseringen av skolan kring 1990-talet ochfrågan om ett återförstatligande av skolan 2013. LÄS MER
18. Mångfald i förskolan : Om förskollärares yrkesetiska förhållningssätt, att tillämpa ett arbetssätt som stödjer alla barns utveckling och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Dahlberg, Hillevi (2013). Mångfald i förskolan. Om förskollärares yrkesetiska förhållningssätt, att tillämpa ett arbetssätt som stödjer alla barns utveckling och lärande. Examensarbete i didaktik. LÄS MER
19. Möjligheter och hinder –En studie om förskollärares arbete med stora barngrupper
M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Karlsson, A., & Magnusson, T. (2013). Möjligheter och hinder –En studie om förskollärares arbete med stora barngrupper. LÄS MER
20. Att ha barn med autism i förskolan och på fritidshem : En kvalitativ studie om 5 pedagogers arbetssätt med barn med autism
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Murhagen, U,. & Jantunen, E. (2013). Att ha barn med autism i förskolan och på fritidshem – En studie om pedagogers arbetsätt med barn med autism. LÄS MER