Sökning: "Examinationsform"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Examinationsform.

  1. 1. Det är det papperslösa samhället med en digital stress : En kvalitativ studie om gymnasielärares resonemang vid valet av examinationsform i relation till svenskämnets konception

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nakheel Sharaya; [2022]
    Nyckelord :digital; skola; handskrift; konception;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare i svenskämnet avväger examinationsformerna, handskrivet respektive digitalt, i relation till svenskämnets konception. Studien utgår från en kvalitativ ansats och studiens data har samlats in genom intervjuer av åtta gymnasielärare. LÄS MER

  2. 2. Digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärarprogrammen : En kvantitativ studie om användning och bedömning av digitala multimodala texter i grundlärarprogrammen F-3 och 4-6

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Ekholm Johansson; [2022]
    Nyckelord :Digital multimodal text; multimodalitet; bedömning; examinationsform; digital kompetens; grundlärarprogram F-3 och 4-6; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att bidra med kunskap om vilka faktorer som påverkar lärarutbildares användning av digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärar­programmens kurser samt vilka kriterier och metoder som används vid bedömning av texterna. Som teoretisk referensram användes multimodal teoribildning och design­teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Likvärdig och allsidig examination i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Anton Hållö; Jeff Karlsson; [2021]
    Nyckelord :allsidig bedömning; examinationsform; inre faktorer; likvärdighet; ramfaktorer; samhällskunskap; yttre faktorer;

    Sammanfattning : Examensarbetet bygger på en empirisk undersökning. Datamaterialet är insamlat genom intervjuer med två högstadielärare, samt genom enkäter som besvarats avfemtiofyra högstadieelever. Syftet med examensarbetet har varit att få kunskap om hur allsidig och därmed likvärdig examinationen i är på högstadiet i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  4. 4. How does high school teachers experience students with mental illness?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Kinnvall; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur lärare kunde identifiera och stötta elever med psykiska störnignar, med en särskild tonvikt på affektiva störningar. Studien utgjordes av semi – strukturerade intervjuer och innefattade fem lärare från gymnasium i södra Sverige samt Mellansverige. LÄS MER

  5. 5. Datoriserad examination i matematik

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Sveno; [2015]
    Nyckelord :Matematik; Dator; Gymnasium; Examination; Förmågor; MapleTA;

    Sammanfattning : För att ta reda på i vilket utsträckning digitala prov kan användas i ämnet matematik på gymnasiet har en studie gjorts, där fokus legat på ämnesplanens olika förmågor, vilka utmaningar som är förknippade med denna examinationsform samt hur det kan påverka elevernas motivation. Studien har en kvalitativ inriktning och består av en inledande dokumentanalys, implementation och genomförande av prov på dator, samt utvärdering av resultat. LÄS MER