Sökning: "Exekutiva förmågor"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Exekutiva förmågor.
1. Den sjätte utespelaren - kognition : En kvantitativ studie om exekutiva funktionerna hos ishockeyspelare
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Historiskt sett har forskning fokuserat på de fysiska förmågorna inom idrott. På senare tid har forskare dock börjat att intressera sig mer för de kognitiva aspekterna inom idrott, framför allt inom lagsport. LÄS MER
2. Läsförståelse och Autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie kring hur diagnosen AST påverkar läsförståelsen hos elever i yngre åldrar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur autismspektrumtillstånd yttrar sig hos elever i åldrarna sex till nio år i samband med läsförståelse och undersöka vilka bakomliggande faktorer som påverkar läsförståelsen hos denna elevgrupp. Forskningsfrågorna som studien har utgått från har varit: - 1. LÄS MER
3. How do ice hockey players in different divisions compare on executive functions? : A comparative study of athletes
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Previous investigations into executive functions among athletes, particularly in team sports, have reported greater functioning for those in the highest level of competition. One such sport that has received less attention in research is ice hockey. LÄS MER
4. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda barn och ungdomar med T1D och ADHD
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Typ 1 diabetes (T1D) är en kronisk autoimmun sjukdom som drabbar barn och ungdomar 0–18 år världen över. Ett annat vanligt tillstånd som drabbar barn och unga är Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Vården kring T1D är krävande och ADHD försvårar exekutiva förmågor. LÄS MER
5. Känslan av sammanhang : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelse av sin skolgång som fått ADHD diagnos senare i livet
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka kvinnors upplevelser av sin skolgång, mer specifikt kvinnor som fått ADHD-diagnos senare i livet. Teori: Studien utgår ifrån en kvalitativ och induktiv ansats med KASAM som teoretisk referensram. LÄS MER