Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Mening och meningslöshet : En analys av Albert Camus romaner Främlingen och Pesten som underlag för samtal om psykisk ohälsa
Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna undersökning är dels att undersöka existentialistiska och absurdistiska drag i Albert Camus romaner Främlingen och Pesten, dels undersöka hur Camus väljer att beskriva och framställa huvudkaraktärerna i respektive roman, dels analysera existentialismen och absurdismen i anslutning till de båda verken och hur dessa kan användas som redskap för att belysa problematiken kring psykisk ohälsa bland unga. En textanalys tillämpades på två romaner av Albert Camus Främlingen och Pesten. LÄS MER
2. SKULD : En religionspsykologisk jämförande studie, utifrån ett teologiskt, psykologiskt och ontologiskt perspektiv
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Skuldbegreppet används inom olika områden. I Bibeln och andra mytologiska berättelser finns temat skuld beskrivet. Inom psykologin vrider och vänder man på skam- och skuldbegreppet inom flera olika inriktningar som psykoanalysen och existenspsykologin. LÄS MER
3. Samhällets utvalda föräldrar - En kvalitativ studie gällande det lämpliga familjehemmet
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : SAMHÄLLETS UTVALDA FÖRÄLDRAREN KVALITATIV STUDIE GÄLLANDE DET LÄMPLIGA FAMILJEHEMMET ANNA WELINWelin, A. Samhällets utvalda föräldrar. En kvalitativ studie gällande det lämpliga familjehemmet. Examensarbete i Socialt arbete, 30 högskolepoäng. LÄS MER
4. Leda och bli ledd : En essä om moralens tvetydighet och det goda ledarskapet i idéburna organisationer
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Abstract In this study I explore everyday leadership in a philosophical and existential perspective, based on a field study with three deep interviews with leaders for non-profit organisations that offers alternative social, school and care activities as a complement to the welfare that society provides. A fourth voice that is contributing to the study material and running throughout the text in reflections, discussions and analyses is mine, and thus my professional experiences are also part of the research material. LÄS MER
5. Att se och bli sedd : Högstadieelevers förståelse av ”Berättelsen om det osynliga barnet” ur ett existentiellt- relationellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna kvalitativa undersökning handlar om elevers tankar och tolkningar utifrån läsningen av novellen ”Det osynliga barnet” av Tove Jansson. Denna aktionsforskning är genomförd som en del av vår egen undervisning på två skolor. LÄS MER