Sökning: "Exkludera"
Visar resultat 16 - 20 av 212 uppsatser innehållade ordet Exkludera.
16. Quantitative susceptibility mapping of the knee: A comparison of approaches for addressing fatty tissue
Master-uppsats, Lunds universitet/SjukhusfysikerutbildningenSammanfattning : Background/purpose Quantitative susceptibility mapping (QSM) is an MRI-based post processing technique to evaluate the magnetic susceptibility, χ, of human tissue using phase data. While brain imaging has been the most common application, other areas have also raised interest. LÄS MER
17. The unknown path to business strategies for the elusive nature - The pushing requirements and the inhibiting obstacles
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : Biodiversity is fundamental for human well-being, and we depend on nature’s ecosystem services for our survival. Today, biodiversity loss occurs at an accelerating rate and the number of endangered species is higher than ever. Despite this, biodiversity loss has long been overshadowed by the climate issue. LÄS MER
18. Svenska fondförvaltares arbete kring hållbara investeringar med avseende på risk och avkastning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Den finansiella aspekten kring hållbarhet har tagit allt större plats i samhällsdebatten de senaste åren. Det är därför nödvändigt att förstå vikten av, samt vilken roll, hållbara investeringar och ESG har inför framtiden. LÄS MER
19. Konsten att behålla studenter i Norrbotten efter examen : En kvalitativ studie om platsvarumärkets roll i arbetsgivarvarumärket
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Denna studie grundar sig i ett praktiskt problem. Omfattande industriella investeringar i Norrbotten innebär att länet står inför stora utmaningar kopplat till att attrahera arbetskraft och nya invånare till länet. LÄS MER
20. Alla barn får vara med och leka, eller? : En studie om pedagogers förhållningssätt för att förebygga och motverka utanförskap i barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Att förskolan ska vara en plats som bidrar till social gemenskap som gynnar barns självbild är något som lyfts i Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018). Men är det verkligen så enkelt? Var drar man som pedagog gränsen mellan att låta barn exkludera andra för att skydda den pågående leken men att samtidigt sträva efter att alla barn ska ges möjlighet till inkludering och delaktighet? Studiens syfte grundar sig i frågor som har väckts hos oss när vi diskuterat barn i utanförskap och utifrån dessa frågor vill vi undersöka hur pedagoger beskriver utanförskap i den fria leken, samt hur pedagoger arbetar för att motverka utanförskap i barns fria lek. LÄS MER