Sökning: "Experience-based teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Experience-based teaching.

  1. 1. Relationskompetens i distansundervisning: : En fallstudie av lärare i den svenska folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Filip Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Relational competence; Swedish college for adult education; interpersonal relations; Remote education; pedagogy;

    Sammanfattning : The competency of relationship-building is an attribute that is vital in many professions that involve interpersonal relations. Nurses, doctors, social workers, and teachers are some of the professions where competency of relationship-building plays an important role. LÄS MER

  2. 2. Vem vinner när vi debatterar? : En undersökning om ett politiskt rollspel i samhällskunskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Erik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Role play; experience-based teaching; social studies; political debate; political efficacy; political self-confidence; social perspective taking; effort; perceptions of citizenship preparation; self-governance; Rollspel; upplevelsebaserad undervisning; samhällskunskap; politisk debatt; politisk självtillit; politiskt självförtroende; perspektivtagande; ansträngning; självupplevd nytta; medborgare; självstyrning;

    Sammanfattning : This study examines high school students' experience of a political role play in social studies. The purpose of the thesis is to investigate which abilities role-playing games develop for students and through this contribute to the social studies didactic research of experience-based teaching that reflects reality. LÄS MER

  3. 3. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Lindström; [2022]
    Nyckelord :outdoor education; place-based education; experience-based learning; learning by doing; history education; utomhuspedagogik; platsbaserad undervisning; platsbaserat lärande; upplevelsebaserat lärande; historieundervisning;

    Sammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tony Hay Werner; [2022]
    Nyckelord :extended reality; XR; qualitative study; Swedish tertiary school; science education; utökad verklighet; XR; kvalitativ studie; svenska gymnasieskolan; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER

  5. 5. Att komplettera matematikläroböckerna : En kunskapsöversikt för att synliggöra hur matematikläroböckerna kan kompletteras för att utveckla matematisk förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erica Swerre; Beatrice Törnros; Max Friman; [2021]
    Nyckelord :educational material; everyday life; elementary school; mathematics teaching.; läromedel; vardag; grundskolan och matematikundervisning;

    Sammanfattning : Matematiken är en stor del av vårt vardagsliv. Matematikundervisningen är idag till stor del läroboksbaserad och abstrakt vilket inte bidrar till långsiktiga användbara kunskaper. LÄS MER