Sökning: "Explicit skrivundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden Explicit skrivundervisning.

  1. 11. Motivation i skrivundervisningen : Hur sju lärare i årskurs F-3 uppfattar och använder sig av motivation och autenticitet i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hillevi Perkola; Sofia Andersson; [2021]
    Nyckelord :motivation; authenticity; authentic; writing development; writing teaching; motivation; autenticitet; autentisk; skrivutveckling; skrivundervisning;

    Sammanfattning : The writing education in primary schools’ lower years is the starting point for pupils’ future writing development. Teachers for pupils in primary school, in preschool class and grades 1-3, therefore have an important role to generate motivation to write for pupils in their writing development, as this lays the foundation for their motivation to write further on in their future education and lives. LÄS MER

  2. 12. De kan man säga, men inte skriva! En studie av elevers felanvändning av det i svenskundervisningens skrivande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Sandberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ungdomar felanvänder DET i formellt textskrivande i skolan genom att studera fenomenet utifrån olika infallsvinklar, analysmetoder och material. Ungdomars felanvändning av DET har inte tidigare undersökts på detta sätt, så en teoretisk analysmodell har utformats där perspektiven fritidsskrivande, skrivundervisning och elevers föreställningar om språkliga normer lyfts fram. LÄS MER

  3. 13. Skrivkompetenser för livet : Att undervisa i skrivande för ett aktivt deltagande i samhället efter gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Gabriella Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Skrivkompetenser; skrivundervisning; diskursivt skrivande; akademiskt skrivande; explicit undervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete är problemet att många ungdomar lämnar gymnasiet med otillräckliga skrivkunskaper vilket får konsekvenser för deras möjligheter att arbeta, studera och på andra sätt delta aktivt i samhället. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv på skrivande och lärande är syftet med den här studien därför att undersöka vilka skrivkompetenser forskningen anser att eleverna behöver förvärva genom svenskämnets skrivundervisning i gymnasiet för att kunna delta aktivt i samhället. LÄS MER

  4. 14. Skrivsvårigheter, skrivundervisning och specialpedagogiska insatser inom skrivning i årskurs 1-6

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Johansson; Linda Olofsson; Mikaela Thorén; [2020]
    Nyckelord :Assisterande teknik; bedömning; kartläggning; skrivprocessen; skrivsvårigheter; skrivundervisning; specialpedagogiska insatser; stöttning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Kravet på skrivförmåga har ökat och förändrats successivt under åren, både i skola och samhälle, med en risk för fler elever i skrivsvårigheter. Detta tillsammans med sviktande resultat i olika mätningar har i förlängningen gjort att skrivningen fått mer uppmärksamhet, där även bedömningsmaterial och tidiga insatser initierats. LÄS MER

  5. 15. Autism och skrivsvårigheter : En intervjustudie med lärare som undervisar elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Åsa Romson; Josephina Wallström; [2019]
    Nyckelord :autism; writing difficulties; didactic theory; autism; skrivsvårigheter; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Tidigare forskning påvisar att elever med autismspektrumtillstånd (AST) ofta möter svårigheter i skrivandet och att de behöver få specifik skrivundervisning för att utvecklas i sitt skrivande. Studiens syfte var att undersöka och synliggöra lärares uppfattningar och erfarenheter beträffande skrivundervisning för elever med autism. LÄS MER