Sökning: "Explicit skrivundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Explicit skrivundervisning.

  1. 16. Att utveckla självständiga skribenter : En kritisk innehållsanalys av läromedel för årskurs 6 i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Bernström; Jessica Stigsson; [2018]
    Nyckelord :Aktivitet; argumenterande text; cirkelmodellen; explicit; genrepedagogik; implicit; läromedelsanalys; narrativ text; sociokulturellt perspektiv; stöttning;

    Sammanfattning : Den här studien är en kritisk innehållsanalys gjord på tre läromedel för årskurs 6 i svenskämnet där genrepedagogik är en utgångspunkt. Syftet med studien är att analysera aktiviteter i varje läromedel. LÄS MER

  2. 17. Struktur, stöttning och utmaning i skrivundervisning : En studie av genrepedagogiska arbetssätt i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Hultenius; Hanna Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Genre pedagogy; explicit writing teaching; circle model; support; challenge; Genrepedagogik; explicit skrivundervisning; cirkelmodellen; stöttning; utmaning;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska undervisningen leda till att eleverna kan uttrycka sig i olika former av texter. De texttyper som förespråkas i årskurs 1–3 är faktatext och berättande text. Syftet med studien är att undersöka hur lärare arbetar med skrivundervisning genom genrepedagogiska arbetssätt i årskurs två. LÄS MER

  3. 18. Multimodalt skrivande - förutsättningar och lärandemöjligheter : Litteraturstudie om mellanstadieelevers lärandemöjligheter vid multimodalt skrivande inom svenskämnet och förutsättningar för en multimodal skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Sundström; [2015]
    Nyckelord :Multimodalt skrivande; multimodal skrivundervisning; lärandemöjligheter; årskurs 4-6; svenskämnet;

    Sammanfattning : Kursplanen i svenska förklarar att eleverna ska utveckla det multimodala skrivandet inom svenskämnet. Det multimodala skrivandet innebär att ord, bild och ljud kombineras och samspelar. LÄS MER

  4. 19. Implicit eller explicit skrivundervisning - det är frågan : En uppsats om arbetssätt angående skrivinlärning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Chantal Scheilen Kågström; [2015]
    Nyckelord :skrivinlärning; språkinlärning; andraspråksinlärning; genre; genrepedagogik; cirkelmodellen;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie med syftet att undersöka hur ett fåtal lärare som undervisar i svenska jobbar med texttyper i skrivundervisning samt hur dessa lärare skapar en språklig miljö som främjar alla elevers lärande. Uppsatsen vill dessutom utreda hur de medverkande svensklärarna stöttar andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling och om lärarna använder sig av en explicit undervisning när de undervisar i texttyper. LÄS MER

  5. 20. Det var en gång… : En innehållsanalys av barnsberättande texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Åman Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Tidiga skolår; Elevtexter; Skrivundervisning; Kvalitativ textanalys; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att åskådliggöra vad elever skriver om när de skriver berättelser. Undersökningen bygger på texter producerade av två klasser i årskurs ett som analyserats utifrån ett analysschema. Detta analysschema bygger på de frågeställningar som är karaktäristiska för en narrativ textanalys. LÄS MER