Sökning: "Explicita värderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Explicita värderingar.

  1. 1. Förkunskaperna krävs! : En multimodal analys ur ett andraspråksperspektiv av två läromedel i ämnet svenska för årskurs 7 - 9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Saengnet Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråkselev; multimodal; analys; socialsemiotik; kulturella värderingar; förkunskap;

    Sammanfattning : Ämnet svenska som andraspråk är ett ämne vars relevans dikteras av elevernas behov. I detta kvalitativa arbete görs en multimodal läromedelsanalys i syfte att analysera vilka språkliga, innehållsmässiga samt kulturella förkunskaper som krävs av elever som befinner sig på svensklektioner. LÄS MER

  2. 2. “Läsning får ju aldrig bli bara ett värdegrundsarbete”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Futvoye; Amanda Viklund; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; interkultur; etnocentrism; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogisk kompetens; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ intervjustudie som har genomförts och analyserats utifrån en fenomenografisk metodansats. Vi redogör för vad som menas med mångkultur och interkultur samt begrepp som etnocentrism, assimilering, integration och inkludering. LÄS MER

  3. 3. Arbetsdilemmats Karaktär: Beskrivning, teman och psykologiska förklaringsmodeller

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Ludvig Wettlén; Öqvist Lukas; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetsdilemman är ett relativt outforskat område där mycket av den litteratur som finns är från forskning gjord på vårdpersonal. Syftet med den aktuella studien är att förstå om fenomenet “arbetsdilemman” finns i andra yrkeskategorier och om det gör, hur det uttrycker sig. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i årskurs 3 - litterär normkritik : Diskursanalysens användbarhet inför framtida boksamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Fredrika Holmstedt; [2022]
    Nyckelord :Values; reading aloud; fiction; discourse analysis; norm-critical perspective; third grade; critical literacy; Värdegrund; högläsning; skönlitteratur; diskursanalys; normkritiskt perspektiv; årskurs 3; critical literacy;

    Sammanfattning : In teachers’ duty it is significant to create good conditions for student to become included. The schools value work is therefore not only important but shall permeate the whole education. This study, focus on value work during reading aloud, from books in grade three, primary school, with a norm-critical perspective. LÄS MER

  5. 5. Jakten på de gömda värderingarna : En kvalitativ studie av explicita och implicita värderingar i ett multimodalt lärmaterial för årskurs 4-6

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsfilm; värderingar; multimodalitet; modaliteter; filmbaserat lärmaterial; samhällsorienterande ämnen; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka värderingars förekomst i ett multimodalt lärmaterial för SO-ämnena i årskurs 4-6 samt vilka budskap de kan medföra. Vidare syftar studien till att undersöka i vilken mån de upptäckta värderingarna utmanas. LÄS MER