Sökning: "Expressen."

Visar resultat 1 - 5 av 480 uppsatser innehållade ordet Expressen..

  1. 1. “Ni säger att ni älskar era barn framför allt annat, samtidigt stjäl ni deras framtid framför ögonen på dom" - En kvalitativ studie av hur Dagens Nyheter och Expressen har konstruerat och ramat in Greta Thunberg och miljöjournalistiken

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Annasara Karlsson; Sara Holmquist; [2019-07-01]
    Nyckelord :Greta Thunberg; Miljöjournalistik; Konstruktion; Inramning; Medielogik; Personifiering; Gestaltning; Deltagande; Politik; Nyhetsrapportering; Svensk press; Dagens Nyheter; Expressen.;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur Greta Thunberg och miljöjournalistik konstrueras i Dagens Nyheter och Expressen.Teori: Medielogik, Dagordningsteorin, Gestaltningsteorin, Nyhetsramar och Semiotik.Metod: Kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. "Wir schaffen das!" - En kvantitativ innehållsanalys om svensk nyhetsbevakning av EU:s asylpolitik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Sandberg; Raphaelle Sisask; [2019-06-28]
    Nyckelord :Gestaltning; uppmärksamhetscykel; EU; Europa; flykting; flyktingkris; DagensNyheter; Svenska Dagbladet; Aftonbladet; Expressen; kvantitativ innehållsanalys; Framing; issue-attention-cycle; media-attention-cycle; EU; refugee; refugee-crisis; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; Aftonbladet; Expressen; quantitative content analysis;

    Sammanfattning : During the refugee crisis of 2015 and 2016 the European Union experienced an unparalleled amount of refugee and migrant arrivals. ​As member states and political parties disagreed on how to respond to the migratory pressures, ​the parliaments ​2014​-​2019​ legislative ​term would be characterized by numerous internal conflicts. LÄS MER

  3. 3. ”Karaktär långt bortom sina år” - En textanalys om hur Greta Thunberg och Malala Yousafzai porträtteras i Sveriges fem största tidningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Glaser; Johanna Heed; Fanny Lyrheden; [2019-06-27]
    Nyckelord :greta thunberg; malala yousafzai; aktivism; genus; unga; representation; greta thunberg; malala yousafzai; activism; gender; youths; representation;

    Sammanfattning : The aim of this analysis has been to investigate how Greta Thunberg and Malala Yousafzai are portrayed in news articles in five of Sweden's largest newspapers: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten and Svenska Dagbladet. First, 55 articles were analyzed with a content analysis. LÄS MER

  4. 4. Klimatvakna nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lukas Andreasson; Robin Gustavsson; Christian Ugge; [2019-06-27]
    Nyckelord :natural disaster; storm; tropical storm; environment; climate change; newspaper; reporting of natural disasters in written daily press.;

    Sammanfattning : Scientific evidence shows a connection between an increased frequency of intense natural disasters and man-made climate change. The purpose of this study is to see if – and to what extent – swedish press reports about climate change in their news coverage of natural disasters. LÄS MER

  5. 5. “Den största boven och förgriparen i det här är TV4-ledningen” - En kvalitativ studie om TV4s kriskommunikation under Martin Timell-krisen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Luhnevåg; Sofie Paulsson; [2019-02-07]
    Nyckelord :Kriskommunikation; kriskommunikationsstrategi; TV4;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka vilka strategier TV4 använt sig av i sin kriskommunikation i samband med att en medarbetare anklagats för sexuella trakasserier.Teori: Situational Crisis Communication Theory, Retorisk ArenaMetod: Textanalytisk metodMaterial: 13 texter publicerade mellan den 13 oktober 2017 och 23 november 2017 undersöks. LÄS MER