Sökning: "Expressivt skrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Expressivt skrivande.

  1. 1. Biblioterapeutiskt arbetssätt som tänkbart specialpedagogiskt verktyg : En litteraturstudie vilken undersöker korrelationen mellan biblioterapeutiskt arbetssätt,välmående och självbild som ett sätt att utveckla elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pia Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :biblioterapi; biblioterapeutiskt arbetssätt; elevhälsa; expressivt skrivande; lärande; Pennebaker; psykisk hälsa; relationellt perspektiv; salutogent perspektiv; självbild; specialpedagogisk kompetens; välmående;

    Sammanfattning : Syftet och frågeställningarna utgår från ett nuläge där Skolverket gått ut med information om skolans sjunkande resultat samt det faktum att hälsa och lärande är faktorer som påverkar varandra. Svensk forskning har i nuläget i väldigt liten utsträckning knutit samman skola, lärande och psykisk ohälsa. LÄS MER

  2. 2. EXPRESSIVE WRITING: QUALITY OF LIFE, PRONOUNS AND WORKING MEMORY - A PILOT STUDY

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Helén Lindgren; [2018]
    Nyckelord :Expressive writing; time management; working memory; AOSPAN; OSPAN; flexible use of pronouns; first-person pronoun singular. physical health; psychological health; optimism; LOT-R; Quality of Life; BBQ; JASP.; Expressivt skrivande; tidsanvändning; arbetsminne; AOSPAN; OSPAN; flexibel pronomenanvändning; första person pronomen singular; fysisk hälsa; psykologisk hälsa; optimism; LOT-R; Quality of Life; livskvalitet; BBQ; JASP.;

    Sammanfattning : For 30 years researchers have studied Expressive Writing (EW) - writing emotionally about a trauma 3-5 times for 15-30 minutes, while controls (CW) objectively write about, most often, time management. Previous research has documented associations, in the trauma condition, between flexible use of pronouns and physical health, or between trauma writing and improvement of working memory (WM). LÄS MER

  3. 3. ”Vi skriver mycket i alla ämnen” En intervjustudie om elevers upplevelser av skrivning och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Janson; Maria Lange; [2016-02-22]
    Nyckelord :Skrivning; skrivprocessen; respons; bedömning; fri skrivning;

    Sammanfattning : Syfte: I denna studie undersöker vi vilka upplevelser elever har av skrivning och skrivundervisning i skolan, men även på fritiden. Vi tar reda på vilken funktion och betydelse skrivning har för eleverna och vad de använder skrivning till i skolan och på fritiden. LÄS MER

  4. 4. Skrivpedagogik i läroböcker. En kvantitativ innehållsanalys av läroböcker för Svenska 1 på gymnasiet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tåve Jernmark; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag förekomsten av vilka skrivpedagogiska diskurser som uppgifter och övningar i läroböcker i Svenska 1 på gymnasiet kan kopplas till. Mitt huvudsyfte är att att undersöka vilka möjligheter som ges svenska gymnasieungdomar att skriva inom utbildningen och vad den typen av normativa kursinnehåll som finns i läroböckerna sprider för skrivpedagogik. LÄS MER

  5. 5. Stress och känslor inom arbetslivet - en randomiserad kontrollerad studie av effekterna av expressivt skrivande bland vård- och omsorgspersonal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Görgen Olsson; [2015]
    Nyckelord :känslor; expressive writing; written emotional disclosure; psychological stress; interpersonal stress; emotions; interpersonell stress; expressivt skrivande; psykologisk stress; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om expressivt skrivande, som i tidigare studier visat sig ha effekt på fysisk och psykisk hälsa, kunde förbättra vård- och omsorgspersonals välbefinnande i form av lägre stress, mindre negativ affekt, mer positiv affekt samt färre somatiska symtom. I studien undersöktes om graden av självmedkänsla påverkades av interventionen. LÄS MER