Sökning: "Extra anpassad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Extra anpassad undervisning.

  1. 1. Överlämnad eller övergiven? : En studie om övergångshandlingar från årskurs 9 till gymnasiet för elever med problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Torsténi; Natalie Mihic; [2023]
    Nyckelord :Problematisk skolfrånvaro; push pull fallout-processer; Utvecklingsekologisk systemteori; Övergångshandlingar; Överlämning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa en bild av och bidra med kunskap om hur överlämningar kan se ut för elever med problematisk skolfrånvaro från årskurs 9 till gymnasiet i två sydsvenska kommuner. Studien ämnar även belysa huruvida sakägande yrkesprofession i respektive skolstadium uppfattar övergångsprocessen som hindrande och/eller främjande. LÄS MER

  2. 2. Räknas husdjur? : En interventionsstudie för ökat deltagande i matematiska gruppsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Karin Landin; Christina Hansson; [2023]
    Nyckelord :elever i särskilda utbildningsbehov i matematik SUM ; heterogena grupper; kooperativt lärande; bedömningsdiskurser; inkludering;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur stöttande strukturer kan möjliggöra deltagande i matematiska gruppsamtal för elever i SUM, särskilda utbildningsbehov i matematik, med begränsade ämneskunskaper. I kursplanerna för matematik ingår muntlig kommunikation som ett viktigt mål och medel trots detta sker utforskande samtal inte i tillräckligt hög grad på mellanstadiet. LÄS MER

  3. 3. Fast mellan stolarna : En systemteoretisk studie av några lärares uppfattningar av möjligheter och hinder vid individintegrering i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liza Efe; Anna Lundin; [2023]
    Nyckelord :Attityder; Integrering; Inkludering;  Intellektuell funktionsnedsättning; Systemteori;

    Sammanfattning : I Sverige har Skolverket haft ambitionen att främja inkludering genom att uppmuntra differentierad undervisning och extra anpassningar för de elever som behöver. Samtidigt har elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) rätt att integreras i grundskolan, även om vi har en tradition av att placera dem i anpassad skola, där också en majoritet av eleverna med IF går. LÄS MER

  4. 4. En stöttande undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Tilda Roininen; [2022]
    Nyckelord :Fallstudie; Bilddidaktik; Specialpedagogik; Extra Anpassningar; Särskilt Stöd; Neuropsykriatiska funktionsvariationer; Undervisningsstrategier; Fortbildning; Sociokulturellt lärande; Lektionsdesign; Tydliggörande Pedagogik;

    Sammanfattning : Following case study aims to investigate how the organizational, didactic and pedagogical factors affects the visual art education for students with neuropsychiatric disabilities in Swedish high schools. In the case study one visual art teacher describes their experiences of how different aspects of school’s organization as well as their personal strategies for educating students takes effect. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelser av kooperativt lärande som arbetsmetod i matematiken för elever i behov av särskilt stöd och extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Lisa Nilsson; Mikaela Kalitta; [2022]
    Nyckelord :collaborative learning; cooperative learning; learning difficulties; mathematics; pupil; teaching.; elever i behov av stöd; elever i svårigheter; elever med extra anpassningar; kollaborativt lärande; kooperativt lärande matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera lärares upplevelser av hur kooperativt lärande påverkar kunskapsutvecklingen inom matematiken för elever i behov av särskilt stöd och elever med extra anpassningar. Syftet är även att studera hur lärare upplever att denna metod fungerar för dessa elever med fokus på inkludering i matematikundervisningen. LÄS MER