Sökning: "Extra anpassningar till elever med läs och skrivsvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Extra anpassningar till elever med läs och skrivsvårigheter.

  1. 1. Elever i skrivsvårigheter på högstadiet  - svensklärares undervisning och samverkan med speciallärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Pettersson; Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :extra anpassningar; Not-So-Simple View of Writing; skrivsvårigheter; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : När elever lämnar grundskolan ska de ha utvecklat en adekvat skriftlig förmåga för vidare studier och arbetsliv. Många elever har skrivsvårigheter och behöver mer stöttning under lärandeprocessen, vilket kan vara en utmaning för lärarna. LÄS MER

  2. 2. Elever med läs- och skrivsvårigheters röster och pedagogers erfarenheter av  specialpedagogisk undervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Helén Johansson; Helen Pehrsson; [2022]
    Nyckelord :Elevers röster; erfarenheter; inkludering-exkludering; läs- och skrivsvårigheter; pedagogers röster; specialpedagogisk undervisning; särskilt stöd; utmaningar;

    Sammanfattning : Att vara lärare idag är ett svårt och mångfacetterat uppdrag. Det finns ett ökat krav på ett inkluderande förhållningssätt och att anpassa undervisningen efter alla elevers behov och förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Användning och Förståelse Av Extra Anpassningar : I relation till elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Sachs; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; inkludering; läs-och skrivsvårigheter; speciallärare; stöd;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragAtt öka kunskapen om hur lärare på mellan- och högstadiet använder extra anpassningar i relation till elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien syftar även till att visa exempel på vilka extra anpassningar lärarna beskriver att de använder i den reguljära undervisningen samt att undersöka lärares uppfattningar om stöd från speciallärare. LÄS MER

  4. 4. ”Det där med individanpassningar…” Läs- och skrivsvårigheter på sfi ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emelie Fritzell; [2021-09-02]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; individanpassning; kartläggning; sfi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sfi-lärares hantering av vuxna elever med läs- och skrivsvårigheter, detta med utgångspunkt i frågor kring individanpassad undervisning. Studien syftar till att främst undersöka lärarnas egna erfarenheter. Genom intervjuer med verksamma lärare inom sfi kunde således detta ske. LÄS MER

  5. 5. “Hela läsåret i förskoleklass går åt att hitta de här eleverna, men sen händer det inte mycket mer...” : En kvalitativ studie om hur lärare tolkar kartläggningsmaterialet “Hitta språket”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Martina Roos; Derya Zengin; [2021]
    Nyckelord :Hitta språket; förebyggande stödinsatser; tidig kartläggning; Data-Driven Decision Making; The simple view of reading;

    Sammanfattning : I samband med att garantin om tidiga stödinsatser infördes 2019 blev det obligatoriskt för lärare att använda ett kartläggningsmaterial för förskoleklassen vid namn Hitta språket. Denna studie syftar till att undersöka hur lärare använder resultatet av kartläggningsmaterialet. LÄS MER