Sökning: "F# programmering"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden F# programmering.

  1. 1. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Digital kompetens i grundskolans läromedel : En läromedelanalys av två läromedels introduktion av digital kompetens gentemot reviderad läroplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; digital kompetens; matematik;

    Sammanfattning : Skolverket har från och med 2017 gjort digital kompetens till en obligatorisk del av grundskolan. I denna studie observeras vilka uppgifter och ändringar två läromedel har tillämpat med avseende på digital kompetens i matematikämnet. LÄS MER

  3. 3. Programmering i läroplanen– Hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie med syfte att belysa F-3 lärares arbete med uppdraget att implementera programmering i matematikundervisningen för ökad digital kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Catherall; Rebecca Living; [2021]
    Nyckelord :Digitzation; Programming; Computational thinking; Learning; Development; Digitalisering; Programmering; Datalogiskt tänkande; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to contribute to the knowledge of teachers work regarding programming as an educational tool to strengthen the school´s mission towards digital competence. To approach this issue, a qualitative approach was adopted and interviews were conducted with a limited number of teachers in primary school, working with pupils in the lower ages. LÄS MER

  4. 4. Programmering i undervisningen : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med programmering i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Benneborn; Martina Johansson; [2021]
    Nyckelord :programmering; ramfaktorteori; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur lärare i årskurserna F-3 arbetar med programmering i undervisningen. Vi har utifrån syftet tagit fram tre forskningsfrågor som skall hjälpa oss att genomföra studien: · Vad innebär programmering för lärare? · Vilka verktyg använder lärare i sin programmeringsundervisning? · Vilka hinder eller begränsningar möter lärare i sin programmeringsundervisning?   Genom en kvalitativ forskningsansats har sju semistrukturerade intervjuer genomförts på yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3. LÄS MER

  5. 5. Blockprogrammering i matematikämnet : En litteraturöversikt om visuell programmering i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Olsson; Amanda Tholin; [2019]
    Nyckelord :programming; student; mathematics; teaching; Scratch; blockprogrammering; elever; Scratch; matematik; undervisning;

    Sammanfattning : Elever i Sverige ska från och med höstterminen 2018 lära sig programmering och det är nu ett obligatoriskt område i det centrala innehållet i matematikämnet. Programmering är ett outforskat område för många verksamma matematiklärare som menar att de inte har tillräcklig kompetens och kunskap för att undervisa om det. LÄS MER