Sökning: "FÖRSKOLEGÅRD"
Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade ordet FÖRSKOLEGÅRD.
1. Möjligheter och hinder för utomhusundervisning i relation till förskolans gård och närområde : En intervjustudie med förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Forskning har kontinuerligt uppmärksammat de positiva effekterna av utomhusaktiviteterna på barns hälsa samt fysiska och kognitiva utveckling. Inom området förskolepedagogik fokuserar denna studie på komplexiteten i utomhusundervisning, med syftet att undersöka förskollärares uppfattningar om möjligheter och hinder för utomhusundervisning i förhållande till förskolans gård och närområde, samt deras roll som förebilder i detta sammanhang. LÄS MER
2. Skogsintegrerad förskola : Utformning av en förskola i en skog
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Bevarad gammal skog är viktig för att öka biodiversitet, begränsa klimatpåverkan, minska stressoch öka människors välbefinnande. Forskning visar att gamla svenska skogar kan försvinnainom 50 år om den nuvarande avverkningstakten fortsätter. LÄS MER
3. Gestaltning av Trädgårdslundens förskola i Hjärup : förskolebarns behov i utemiljö och vintervärde i fokus
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Forskning visar att en väl utformad förskolegård gynnar barns välmående och utveckling. En aspekt som tyvärr alltför ofta förbises i utemiljöer är dess kvalitéer vintertid. Denna aspekt blir särskilt aktuell i ett kallare klimat som Sveriges - där vinterhalvåret präglas av mörker och växtlighet i dvala. LÄS MER
4. Hur pedagoger i förskolan kan värna barns lek : En kvalitativ observationsstudie av pedagogers handlingar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur pedagoger kan skapa förutsättningar för lek på en förskolegård. Både Barnkonventionen och Förskolans läroplan (2018) hävdar att barn har rätt till lek. LÄS MER
5. "Vår gård är ett ganska platt och tråkigt ställe, men vad gör vi med platsen då?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar det pedagogiska uppdraget under utomhusvistelsen på förskolegården. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de använder förskolegården? Hur resonerar förskollärare kring sin egen roll under utevistelsen på förskolegården? Studien utgår från en fenomenografisk ansats för att få fatt i förskollärares uppfattningar. LÄS MER