Sökning: "FÖRSKOLEGÅRD"

Visar resultat 21 - 25 av 154 uppsatser innehållade ordet FÖRSKOLEGÅRD.

  1. 21. Nu är det kaos här inne. ALLA måste ut! : En flermetodsstudie om miljöns påverkan på förskollärares stressnivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Annie Skarped; Emelie Olai; [2022]
    Nyckelord :förskolegård; inomhusmiljö; miljöpsykologi; psykosocial arbetsmiljö; stress; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Skolverket (2018) belyser bristen på utbildade förskollärare och menar på att yrket behöver bli mer attraktivt. Samtidigt skriver Försäkringskassan (2022) att förskollärare är en utsatt grupp när det kommer till stressrelaterad sjukskrivning. LÄS MER

  2. 22. Vilken betydelse har utemiljön iförhållande till andra förskolemiljöer, för pedagogers agerande?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Max Persson; [2022]
    Nyckelord :becoming; environments; indoor; interactions; outdoor; preschool; preschool yard; tillblivelse; miljöer; inomhus; utomhus; interagerande; förskola; förskolegård;

    Sammanfattning : This study is investigating how preschool educators’ interactions in and with differentenvironments, with a specific focus on the preschool yard, become meaningful for theeducator’s actions in the preschool activities. The questions aimed to be answered in thestudy are: • How do educators’ actions in preschools develop in relation to: - the perceived, the conceived and the lived environment? - the preschool yards environments? The study used qualative method with semi-structured group interviews in three differentpre-schools. LÄS MER

  3. 23. Vad händer utanför förskolans fyra väggar? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på undervisning utomhus på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Sandberg; Tove Reinholdsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching; planned teaching; spontaneous teaching; preschool teachers; preschool yard; outdoors; learning content; frameworks; approaches; teaching materials; proximal development zone; didactics; Undervisning; planerad undervisning; spontan undervisning; förskollärare; förskolegård; utomhus; lärandeinnehåll; ramar; förhållningssätt; undervisningsmaterial; proximala utvecklingszonen; didaktik;

    Sammanfattning : Utevistelse är en naturlig och central del i förskolans dagliga verksamhet, där förskolegården utgör den främsta platsen att vara på. Studien är kvalitativ och bygger på en metod med semistrukturerade intervjuer som genomförts med fem olika förskollärare. LÄS MER

  4. 24. Utevistelse på förskolan : hur barns utevistelse påverkas av platsens förutsättningar och andra faktorer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jenny Lind; [2021]
    Nyckelord :friyta; förskola; förskolegård; barn; utevistelse; lek; utflykt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar förskoleverksamhetens utevistelse och barnens lek. Tidigare studier inom området har visat att utevistelsen är viktig för barns hälsa och välmående. Dessa undersökningar har också visat att stora kuperade gårdar med naturlig växtlighet ger mer aktiva barn. LÄS MER

  5. 25. Lek på naturligt vis : ett gestaltningsförslag för en förskolegård baserat på teorin om affordances

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Peter Hamlén; [2021]
    Nyckelord :affordances; lek; utomhuslek; barn; barns utveckling; naturkontakt; förskola;

    Sammanfattning : Svenska städer byggs allt tätare med motiveringen att uppnå den kompakta hållbara staden. En grupp som har litet inflytande över stadsplaneringsfrågor är barn vilket gör dem beroende av vuxna i utformningen av deras utemiljöer. En sådan miljö är förskolegården. LÄS MER