Sökning: "Fältstudier grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Fältstudier grundskola.

  1. 1. Utomhusundervisning relaterat till artkunskap : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maroa Abbas; Sofie Nilsson; [2020]
    Nyckelord :biologi; artkunskap; utomhusundervisning; fältstudier; grundskola;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten presenterar vad aktuell forskning har kommit fram till gällande utomhusundervisning i biologididaktik relaterat till artkunskap.Syftet med översikten är att synliggöra vad som kännetecknar forskningen. LÄS MER

  2. 2. Utomhusundervisning för lärande om biologisk mångfald : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elinor Gustavsson; Ida Hallberg; [2019]
    Nyckelord :utomhusundervisning; biologisk mångfald; naturvetenskap; grundskola; lärande; utbildning; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund Antalet arter på jorden har de senaste åren minskat radikalt och flera instanser, på både nationell och internationell nivå, har upprättat system för att skydda den biologiska mångfalden. Skolan och lärare har en skyldighet att stödja arbetet genom att undervisa om hållbar utveckling och FN:s globala mål där det femtonde målet rör just biologisk mångfald. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i geografiundervisningen : Lärares inställningar och undervisningsmetoder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Frida Wiggen; [2017]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; grundskola; läroplan; kursplan; geografiundervisning;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur undervisningen i hållbar utveckling ser ut i geografi i årskurs 7–9. Syftet var att undersöka hur lärare arbetar mot och tolkar hållbar utveckling gentemot läroplanen och kursplanen i geografi för skolans årskurs 7–9. LÄS MER

  4. 4. Närmiljö som lärmiljö vid geografiska studier : En komparationsstudie av lärares uppfattning om och användning av närmiljön i stad och på landsbygd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :My Cederqvist; [2016]
    Nyckelord :Närmiljö; lärmiljö; utomhuspedagogik; kulturgeografi; naturgeografi; pedagogik; didaktik; skola; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och fördjupa kunskaper om hur geografilärare i grundskolans senare del använder skolans närmiljö i undervisningen. Det är en komparativ studie som undersöker likheter och skillnader mellan lärares användning och uppfattningar angående närmiljö i stadsskolor jämfört med landsbygdsskolor. LÄS MER

  5. 5. Lärstilar i praktiken. En ny chans för elever på en vuxenutbildning?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Cathrine Evertsson; Jeanette Westler; [2010-09-09]
    Nyckelord :lärstilar; sociokulturellt perspektiv; hjärnforskning; Dunn Dunns lärstilsmodell; Gardner; specialpedagogik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Vi vill ta reda på om det verkligen går att möta de olika lärstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bättre om de får arbeta lärstilsinriktat. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger möter vuxna inlärare med skolsvårigheter och vad det resulterar i för eleverna i en verksamhet som utgår från Dunn & Dunns lärstilsmodell. LÄS MER