Sökning: "Fängslande"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade ordet Fängslande.

  1. 1. What limits the luminosity of red supergiants?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Astrofysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Eric Svensson; [2023]
    Nyckelord :Stellar evolution; Red supergiants; Red giants; Luminosity; Binary stars; Binary star systems; Binary star interactions; Binary stellar evolution; Humphreys-Davidson limit; Upper luminosity limit; BSE; Population synthesis; Simulations; M31; LMC; SMC; Metallicity; Mass transfer; Merging; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : The observed upper limit of the luminosity of red supergiants, often called the Humphreys-Davidson limit, has recently been shown to be independent of metallicity and to not be explainable by single star evolution – findings that both contradict established ideas of the origins of the limit. It is now known that the vast majority of stars with sufficient mass to possibly evolve into red supergiants above the limit interact with companion stars at some point during their lives. LÄS MER

  2. 2. Leveldesign : effekter av vägledning i digitala spel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :William Andersson; Sofia Levonius; [2023]
    Nyckelord :nivådesign; vägledning; inlärning; problemlösning; svårighetsgrad; motivation; uppmärksamhet; nöje; association; självständighet; flow;

    Sammanfattning : Nivådesign är en viktig del inom spelutveckling för att skapa fängslande och inlevelserika digitala världar. Hur spel- och nivådesigners kan skapa en intuitiv interaktion mellan spelare och spelnivå med hjälp av olika typer av vägledning, utan att det blir för lätt eller svårt, är en fråga som vi saknar svar på. LÄS MER

  3. 3. Den fängslande friheten : en kulturanalys av den arbetsfria tiden och dess utformning genom #5to9routine på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Emma Englund; Andriana Molins; [2023]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. What makes a cozy game? : A study of three games considered cozy

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Alva Wäppling; Lovisa Walchshofer; Rebecka Lewin; [2022]
    Nyckelord :games; cozy games; a short hike; unpacking; gris; game genres; cozy aesthetic; spel; cozy spel; a short hike; unpacking; gris; spelgenrer; mysig estetik;

    Sammanfattning : In recent years the video game industry has seen a rise of the term “cozy games”. In an attempt to explore this new term, this thesis closely looks into three games commonly associated with the label – A Short Hike, Unpacking, and GRIS – to find the essence of what makes them be perceived as cozy. LÄS MER

  5. 5. Lika åldrar lyssnar bäst? : En multimodal jämförelsestudie om hur ljudillustrationer används i ljuddramer riktade åt vuxna respektive åt barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Gustaf Vilhelmsson; [2022]
    Nyckelord :Diegetisk Icke-diegetisk musik; ljudillustrationer; ljuddrama; atmosfärsljud; radiodrama;

    Sammanfattning : Sprunget ur den explosionsartade boomen av ljuddraman i Sverige de senaste åren, har frågan växt hos mig just hur man gör ett drama lika fascinerande, fängslande och komplext vis som i exempelvis filmform. Hur ljudillustrationer och dialog ensamma kan skapa samma känslor hos upplevaren. LÄS MER