Sökning: "Färglära"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade ordet Färglära.

  1. 16. Grafikens influens på spelarens val

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Philip Hedqvist; [2017]
    Nyckelord :Graphics; Influence; Affect; Methods; Game; Choice; Grafik; Influera; Påverka; Metoder; Spel; Val;

    Sammanfattning : I denna undersökningen har jag samlat metoder och redskap om hur datorgrafik kan användas för att influera en spelares val i spel. Metoderna jag använder kommer från andra undersökningar som jag sammanställer, experimenterar med genom att applicera dem på ett spel och sist så diskuterar jag samnbanden mellan dessa metoder och hur de kan användas. LÄS MER

  2. 17. Formgivares arbetsprocess vid design av bokomslag för klassiska litterära verk

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Nora Bohlin; [2017]
    Nyckelord :formgivare; bokomslag; arbetsprocess; design; bild; färg; typografi;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks formgivares arbetsprocess vid design av bokomslag för klassiska litterära verk. Frågeställningarna behandlar följande områden; information och riktlinjer från bokförlaget för formgivaren att förhålla sig till, formgivarens idé- och inspirationsprocess, formgivarens olika faser i arbetsprocessen, formgivarens beslut angående bokomslagets visuella element samt betydelsen av originalomslag och tidsepok då det klassiska litterära verket gavs ut. LÄS MER

  3. 18. Antropomorfismens tredje sanning

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Therese Eklöf; Martina Hellman; [2016]
    Nyckelord :Anthropomorphism; post-humanism; becoming-with; graphic depiction; non-human; semiotics; Antropomorfism; posthumanism; samtillblivelse; gestaltning; icke-mänskliga; semiotik;

    Sammanfattning : I denna uppsats utforskar vi icke-mänskliga varelser och den mänsklighet vi som betraktare ger dem, både i position som mediekonsumenter samt producenter. Med en frågeställning som fokuserar på hur vi ska gestalta varelser i relation till antropomorfism, och genom granskning av den vaga gräns som existerar mellan fantasivarelser och verkliga djur, tar vi hjälp av teorier främst från Donna Haraway, Boria Sax, Jennifer Parker-Starbuck och Fanny Ambjörnsson. LÄS MER

  4. 19. Röd: arg eller glad? : En kvalitativ analys av färgen som narrativ förstärkning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Mathilda Nyholm; [2016]
    Nyckelord :Färgens betydelse; Färglära; Disneys karaktärer; Semiotik; Semiotisk bildanalys;

    Sammanfattning : Vad betyder färg för oss människor och blir vi påverkade känslomässigt utav färg? Är det så att man blir påverkad på ett sätt om man går in i ett blått rum och på ett annat sätt om man går in i ett rött rum? Är det då så att man kan förstärka sinnelag eller egenskaper med hjälp av färger i film? Den här uppsatsen handlar om det finns någon betydelse i färgläggningen i Disneyfilmer. Jag har plockat ut tre karaktärer i tre olika filmer för att se om det finns något mönster i färgläggningen och karaktärernas egenskaper. LÄS MER

  5. 20. Har du valt rätt färg?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Joakim Andersson; Johan Björkroth; Martin Trosell; [2016]
    Nyckelord :Färg; logotyp; varumärke; prestationsmått; varumärkesstärkande effekter; color; logo; brand; performance metrics; brand strengthening effects; Business and Economics;

    Sammanfattning : För att särskilja sig från konkurrenter investerar organisationer enorma summor i att koppla sitt varumärke till en viss färg. Vid skapandet av brand equity är brand elements så som logotyper en central del. LÄS MER