Sökning: "Färgsymbolik"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Färgsymbolik.
1. Symbolik som berättarteknik : En semiotisk analys av hur klassamhället skildras genom iscensättningen i Joe Wrights Anna Karenina
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : I filmen Anna Karenina (Wright, 2012) används mise-en-scène för att skildra det sociala livet hos den ryska aristokratin i slutet av 1800-talet. Men på vilket sätt kan filmens narrativ förmedlas till publiken genom filmens visuella uttryck? Den här uppsatsen undersöker hur iscensättning kan använda symbolik för att skildra en films narrativ. LÄS MER
2. Kunskapsområdet färglära inom Bildundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Den svenska kursplanen i bild lyfter färgers betydelsebärande egenskaper. Trots detta nämns färg ytterst kortfattat i kursplanen och utan vidare förtydligande hur undervisning av färglära ska ske, likaså vilka mål elever förväntas uppnå inom ämnesområdet. LÄS MER
3. Colour Symbolism in F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby : An Analysis of the Meaning and Pattern of Colours
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this essay is to examine the symbolism of six thematically important colours in F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby and how they are connected to the characters, plot, and themes. I will demonstrate the significance of colour by making an analysis of the meaning, pattern, and change of the six colours. LÄS MER
4. Den röda hyllsektionen : En kvantitativ studie om färgers uppfattning med fokus på TexMex
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för designSammanfattning : ”Tacohyllan”, ett begrepp som kommit att utvecklas till ett intressant samhällsfenomen och Santa Maria är det märke som många på den svenska marknaden direkt kopplas till kryddor och TexMex. Santa Maria tycks dessutom vara ett av de märken som positionerar sig som störst inom taco-sortimentet i svenska livsmedelsbutiker. LÄS MER
5. Avståndstagande från Black Friday
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Hållbarhetsfrågan är viktig för samhället, företag och individen, vilket leder till att en motreaktion till shoppingdagen Black Friday växer och allt fler företag tar ett avståndstagande från överkonsumtion. Därmed ämnade studien till att undersöka hur företags avståndstagande från Black Friday kopplas till hållbar marknadskommunikation, och hur dessa avståndstaganden påverkas av grafiska tecken. LÄS MER