Sökning: "Föräldraaktiv inskolning - pedagogers perspektiv"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Föräldraaktiv inskolning - pedagogers perspektiv.

  1. 1. Betydelsen av en trygg inskolning i förskolan - ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Belkeze Halimi; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; anknytningsteori; inskolningsmodeller; inskolningsmetod; nyanlända barn; föräldraaktiv inskolning; traditionell inskolning; språk; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie handlar om att undersöka hur förskollärare resonerar kring olika inskolningsmodeller och hur de på bästa möjliga sätt jobbar för att bidra samt främja till en trygg inskolning för alla barn i samhället. Även för de barn som är nyanlända eller som är flerspråkiga och som har en mångkulturell bakgrund. LÄS MER

  2. 2. Föräldraaktiv inskolning - pedagogers perspektiv : Parent active introduction from an educator's perspective

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hannah Kuraishe; [2021]
    Nyckelord :anknytning; föräldraaktiv; inskolning; pedagog; relationsperspektivet; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Tredagars föräldraaktiv inskolning av små barn : En vetenskaplig essä utifrån anknytningsteoretiska perspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elena Persson; Geeshani Fonseka; [2016]
    Nyckelord :introduction; attachment; safety; pre-school; separation; relation; different rolls; inskolning; anknytning; trygghet; förskola; separation; relation; olika roller;

    Sammanfattning : In this essay, we have used scientific methodology as means to correlate our reflections to scientific literature and theory. The purpose of the essay is to examine the three-day parent active introduction method and its influence on children, parents and teachers. LÄS MER

  4. 4. Föräldraaktiv inskolning på förskolan ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv. : Små barns separationsreaktioner och beteenden efter en föräldraaktiv inskolning samt pedagogers och föräldrars syn på inskolningen. En observations- och intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tina Liefvendahl; [2010]
    Nyckelord :Anknytning; anknytningsbeteenden; separation; föräldraaktiv inskolning.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks den föräldraaktiva inskolningen ur ett anknytningsteoretiskt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur små barn reagerar på separationen från sina föräldrar efter en föräldraaktiv inskolning. LÄS MER