Sökning: "Föräldrakontakt i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Föräldrakontakt i förskolan.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om specialpedagogiskt arbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Enander; Alexandra Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :specialpedagogik; insatser; stöd; förskollärare; intervju;

    Sammanfattning : I enlighet med ”Läroplanen för förskolan” (2018) ska förskolan särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl har behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Vidare ska de barn som har behov av mer stöd och stimulans få detta anpassat utifrån sina individuella behov och förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar pedagoger med inskolning i förskolan? : Enkätstudie om pedagogernas arbete med inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Sjöberg Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract I min utbildning till förskollärare vaknade intresset för inskolning och ankytning i förskolan. med inskolningen i förskolan. Hur pedagogerna arbetar med inskolningen i förskolan när de minsta barnen kommer för inskolning i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Anknytning under inskolningsperioden : Pedagogens roll som kompletterande anknytningsperson

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Suzanna Lozano; Alexandra Sahl; [2019]
    Nyckelord :anknytning; trygg bas; trygghet; otrygghet;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn behöver trygghet för att utvecklas och vilja vara delaktiga i förskolans aktiviteter. Vi har valt att undersöka hur pedagoger arbetar för att etablera trygghet och en anknytning med barn under inskolningsperioden. Vi har dessutom undersökt om det förs dokumentation eller uppföljningsarbete gällande barns anknytning. LÄS MER

  4. 4. Mobbning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare reflekterar kring begreppet mobbning och hur de arbetar för att motverka mobbning i barngruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Therese Söderlund; Jennifer Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; förskollärares arbete mot mobbning; förskollärares perspektiv på mobbning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares erfarenheter av och perspektiv på mobbning samt beskrivningar av arbetet med att motverka detta i förskolan. Symbolisk interaktionism utgjorde studiens teoretiska utgångspunkter. För att få svar på studiens syfte och frågeställningar genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. "Haft det bra idag?" En studie om kommunikation och interaktion mellan föräldrar, pedagoger och barn under de dagliga mötena på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Larsson; [2018]
    Nyckelord :children; preschool; parental contact; parents; interaction; communication; teachers;

    Sammanfattning : SammandragDet dagliga samtalet, detta svåra men viktiga möte som sker i vardagen, är utgångspunkt för denna studie. Syftet är att synliggöra kommunikation och interaktion under de dagliga mötena i hallen mellan föräldrar, pedagoger och barn på förskolan. LÄS MER