Sökning: "Föräldrars påverkan i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Föräldrars påverkan i förskolan.
1. Föräldrainflytandets komplexitet : Sex föräldrars upplevelser av reellt föräldrainflytande vad gäller barns vila på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Föräldrainflytande är ett komplext begrepp och en viktig del i förskolans värdegrundsarbete och demokratiuppdrag. Det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret för barnet samt känner sitt barn allra bäst. LÄS MER
2. En Fenomenografisk studie om middagsvilans betydelse för barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract Syftet med vår studie var att undersöka pedagogers, föräldrars och BVC-sköterskors uppfattningar om de yngre barnens sömn och vila i förskolan. Enligt en fenomenografisk teori och analysmetod utgick vi från våra frågeställningar som lyder:•Vad anser pedagoger, föräldrar och BVC sköterskor vara viktigt gällande förskolebarns middagsvila?•Vilken uppfattning har pedagoger, föräldrar och BVC sköterskor om att väcka barn från sin middagssömn? •Vad säger tidigare forskning om att väcka barn från sin middagssömn? •Hur uppfattar pedagoger att barns vila i förskolan har förändrats över tid?Sammanfattningsvis utifrån svaren vi fått från föräldrar, pedagoger och sköterskor på BVC är att de tycker att sömnen eller vilan under dagtid är av stor vikt på grund av behovet av återhämtning. LÄS MER
3. Har relationen någon betydelse? : En studie om föräldrars möjlighet till inflytande i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur föräldrar upplever sitt inflytande i förskolan och om relationen till förskolepersonalen påverkar föräldrars möjlighet till inflytande. Syftet är också att undersöka på vilket sätt föräldrar kan påverka i förskoleverksamheten och vad en sådan påverkan består i. LÄS MER
4. Förskolebarns erfarenheter av informations och kommunikationsteknik (IKT) från hemmet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka barns användande av IKT i hemmet. Detta för att försöka finna vad barn har för erfarenhetsvärld av informations- och kommunikationsteknik (IKT) när de kommer till förskolan samt om denna erfarenhet skiljer sig utifrån föräldrars användande och syn på IKT. LÄS MER
5. We are also part of the adjustment period
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Föräldrar har en större möjlighet till deltagande i förskolan idag än de hade för ungefär 40 år sedan. Det innebär att de vill kunna påverka förskolans verksamhet så mycket de kan och framför allt inskolningen som är starten på barnets tid på förskolan. LÄS MER