Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Gymnasiefysikens meteorologiinnehåll : En metodkombinationsstudie om hur klimat och väder implementerats i fysikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Joakim Borgemo; Richard Roth; [2018]
    Nyckelord :Interview; Text analysis; Meteorology; Climate and weather; Course plan; Curriculum changes; Upper secondary school; Socio-Scientific Issues; SSI; Intervju; Textanalys; Meteorologi; Klimat och väder; Kursplan; Förändring av ämnesplan; Gymnasiet; Samhällsfrågor med Naturvetenskapligt Innehåll; SNI.;

    Sammanfattning : Studien undersökte implementeringen och undervisningen av klimat och väder som år 2011 lades till under Fysik 1 i den svenska gymnasieskolan. Undersökningen använde sig av metodkombination som omfattade lärarintervjuer kompletterade med intervju av ett undervisningsråd på Skolverket och med textanalys av kursböcker. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg inom matematikundervisningen i samband med den nya ämnesplanen i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Linnea Hallström; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gymnasium; kvantitativ; matematikundervisning; reviderad ämnesplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökande uppsats är att utreda hur digitala verktyg används i matematikundervisningen idag och hur stor förändring den kommande revideringen av ämnesplanen kommer kräva av lärare och skolor när det gäller matematikundervisningen. Undersökningen sker via en enkätundersökning som skickats ut till matematiklärare i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Den goda kunskapen

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Eriksson; [2014]
    Nyckelord :kunskap; ontologi; epistemologi; hermeneutik; Aristotles; episteme; techne; fronesis; Svenska; ämnesplan; textanalys; läroplan; bildning;

    Sammanfattning : Detta arbete cirkulerar det vida begreppet kunskap. Genom att fokusera begreppet till en bestämd ontologisk och epistemologisk sfär, och med hjälp av Aristoteles kunskapsanalys konkretisera det, tillämpas ett analytiskt greppbart kunskapsbegrepp på gymnasieskolans svenskämnesplan. LÄS MER

  4. 4. Historieundervisningens förändring : En studie av målen i 1994 års kursplan och 2011 års ämnesplan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Lindström; Johan Englin; [2011]
    Nyckelord :Kursplan; ämnesplan; ämnesdidaktik; historia;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur den gamla kursplanen i historia från 1994 skiljer sig från den nya ämnesplanen i historia från 2011. Metoden för uppsatsen är en dokumentanalys av styrdokumenten: Kursplanen från 1994 och Ämnesplanen skriven 2011 samt att koppla detta till relevant historiedidaktisk litteratur. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieutbildningens förändring över tid ─ En analys med biologiämnet som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Rhodin Edsö; [2011]
    Nyckelord :biologi; gymnasieskolan; kunskapsemfaser; läroplan; läroplansteori;

    Sammanfattning : I detta arbete har gymnasieutbildningens förändring från 1970 till idag undersökts. Som utgångspunkt för undersökningen har biologiämnet studerats. Under tiden från 1970 till idag har två läroplaner gällt (Lgy 70 och Lpf 94) och i år börjar en tredje att gälla (Gy 11). LÄS MER