Sökning: "Fördelar av bråk"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Fördelar av bråk.

  1. 1. Hur ”bråkar” vi bäst i skolan? : En studie kring den analoga och digitala matematikundervisningen i bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Georgeta Fodor Broman; [2020]
    Nyckelord :bråk; digital; learning study; matematikundervisning; TPACK; variationsteori;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka analoga och digitala resurser som används av lärare i bråkundervisningen samt syftet med användningen av det specifika materialet. Vidare jämför studien det digitala och analoga materialets påverkan på elevernas resultat i bråkförståelse och klassrumsaktivitet. LÄS MER

  2. 2. Hur behandlas sambandet mellan bråk- och decimaltal utifrån avgörande aspekter? : En läromedelsgranskning för årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Isabella Waxegård; Felicia Turesson; [2020]
    Nyckelord :Avgörande aspekter; bråktal; decimaltal; läroböcker; samband; årskurs 5.;

    Sammanfattning : Denna studie består av en läromedelsgranskning där sambandet mellan bråk- och decimaltal är i fokus. Granskningen genomfördes med hjälp av en komparativ analys för att finna hur läromedlen hanterar samt behandlar området utifrån kända avgörande aspekter, även kallat svårigheter. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av getters (Capra hircus) rörelse- och sociala behov : med fokus på uppdateringen av getternas föreskrifter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Elin Wennergren; [2019]
    Nyckelord :get; Capra hircus; socialkontakt; djurskydd; djurskyddslagstiftning; djurhållning; lösdrift; uppbundet; artfrände; välfärd;

    Sammanfattning : I Sverige fanns det 2018 ungefär 20 000 getter i Sverige. De hölls antingen som hobbygetter, i näringsverksamhet eller i utbildningsverksamhet. Den tama geten som lever i Sverige kommer ursprungligen från den vilda geten och har därför samma beteenden. Getter används av människan främst för att få dess skinn, mjölk och kött. LÄS MER

  4. 4. Laborativt material, en resurs i klassrummet? : Sambandet mellan förståelse och laborativt material i mellanstadiets bråkräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Johansson; [2017]
    Nyckelord :Bråk; konkret; laborativt material; matematik; resurs;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur användandet av laborativt material kan hjälpa eleverna att få en ökad förståelse i matematikundervisningen både inom bråk men även i övrigt matematiskt innehåll. De metoder som har använts i studien är intervju och observation och den teori som jag utgick från i min analys var variationsteorin. LÄS MER

  5. 5. Onlinehjälp i form av chatt : En uppsats om att hjälpa ungdomar i den virtuella världen

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Pamela Ling; Maria Metsar; [2012]
    Nyckelord :Chatt; Onlinehjälp; Välmående; Identitet och Integritet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med denna uppsats var att undersöka onlinehjälp i form av chatt i två organisationer. Vår frågeställning var att komma fram till vad det finns det för fördelar och svårigheter när hjälpen utförs i det virtuella rummet i form av chatt, detta enligt volontärernas perspektiv som arbetar som stödgivare i samtliga organisationer. LÄS MER