Sökning: "Fördelar med datorn"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Fördelar med datorn.

  1. 1. När datorn får välja : Användningen av Artificiell intelligens i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Enny Björk; Tess Hultberg; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; recruitment; HR; ethics; decision-making; efficiency; Artificiell intellegens; rekrytering; HR; etik; beslutsfattande; effektivitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver användningen av artificiell intelligens (AI) i rekryteringsprocessen. AI har blivit alltmer vanlig inom olika branscher, inklusive rekrytering. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i skolan : en kvalitativ analys av förutsättningar och användning hos elever i fjärde klass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Davidsson; Mirwais Hotaki; Jesper Storberg; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; use; students; digital competence; digitalization; digital strategy; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fourth grade; Digitala verktyg; användning; elever; digital kompetens; digitalisering; digitaliseringsstrategi; TPACK; Teacher Digital Competency; Critical Digital Literacies; fjärde klass;

    Sammanfattning : Sverige har en ambition om att bli bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, en central del i detta är att tidigt säkerställa digital kompetens hos unga. Därav att det görs satsningar på att barn ska ha tillgång till digitala verktyg av olika slag i skolmiljö. LÄS MER

  3. 3. Det är det papperslösa samhället med en digital stress : En kvalitativ studie om gymnasielärares resonemang vid valet av examinationsform i relation till svenskämnets konception

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nakheel Sharaya; [2022]
    Nyckelord :digital; skola; handskrift; konception;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare i svenskämnet avväger examinationsformerna, handskrivet respektive digitalt, i relation till svenskämnets konception. Studien utgår från en kvalitativ ansats och studiens data har samlats in genom intervjuer av åtta gymnasielärare. LÄS MER

  4. 4. Fenomenet digitala lärverktyg : Högstadieelevers uppfattningar om digitala lärverktyg och dess språkliga stöd i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Weronica Holm; Åsa Persson; [2021]
    Nyckelord :Digital competence; Digital learning tools; Dyslexia; Inclusive education; Language impairment; Multimodal theories; Sociocultural perspectives; Special education teachers; Digital kompetens; Digitala lärverktyg; Dyslexi; Inkludering; Multimodal teoribildning; Sociokulturella perspektiv; Speciallärare; Språkstörning;

    Sammanfattning : I litteratur och tidigare forskning framgår digitala lärverktyg som viktiga hjälpmedel för elever med läs- och skrivsvårigheter. Datorn och dess program som rättstavning, talsyntes och tal-till-text kan ha en avgörande betydelse för dem för att nå målen i sin utbildning. LÄS MER

  5. 5. Handskriftens närvaro i den digitala skolan 2021 : Attityder och tankar om handskrift kontra datorskrift bland lärare och elever på mellanstadiet i skolan 2021.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Frantz; [2021]
    Nyckelord :Handwriting; Typing; Learning to write; Writing for reading; Muscle memory; Fine motor skills; Digital tools; Attitudes; Middle school; Handskrift; Datorskrift; Skrivinlärning; Att skriva sig till läsning; Muskelminne; Finmotorik; Digitala verktyg; Attityder; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om handskriftens närvaro i den digitala skolan 2021 och vilka attityder lärare och elever har till att skriva för hand respektive att skriva på datorn samt fördelar och nackdelar med de båda skrivmetoderna. Empirin har samlats in genom observationer i klassrum och intervjuer med lärare och elever. LÄS MER