Sökning: "Fördelar och nackdelar med betyg i skolan"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Fördelar och nackdelar med betyg i skolan.

  1. 6. Läxor och stress : En jämförelse

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Simon Wiktorén; Borislav Slijepčević; [2011]
    Nyckelord :Kön; läxor; stress och tid.;

    Sammanfattning :                             Syftet med studien är att få en bild, genom en enkät, hur gymnasieelever upplever sin skolsituation när det gäller läxor, stress, betyg och svårighetsgrad i kärnämnena. I forskningsöversikten framkommer det att begreppet l äxa kan tolkas på många olika sätt. LÄS MER

  2. 7. Bedömning och betygsättning på mellanstadiet : Förr, idag och i framtiden

    M1-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Maria Gatu; [2010]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; fördelar och nackdelar;

    Sammanfattning : This report deal with grades and evaluation in intermediary school, which grading systemshas been and is used in intermediary school and their benefits and disadvantages. The purposewith this report is to find out how the different grading systems has functioned since thebeginning of the Swedish intermediary school to present day and speculate what the futurewill show considering the changes the Swedish school in general is facing. LÄS MER

  3. 8. Betygens roll i skolan : En studie om lärares och elevers uppfattningar om betyg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Sundh; [2008]
    Nyckelord :Betyg; Likvärdiga betyg; Rättvisa betyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på lärares och elevers uppfattningar om betyg. De frågeställningarna som jag ville veta vad var lärare och elever har för åsikter om är betygens syfte, vad betygen mäter, vad det finns för nackdelar och fördelar med betyg och om betyg kan ge en rättvis bedömning. LÄS MER

  4. 9. Betydelsen av redogörelse för syfte och mål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Andreas Tullgren; [2005]
    Nyckelord :syfte; mål; inlärning;

    Sammanfattning : Den här examensuppsatsen handlar om den målinriktade och målstyrda skolan vi har i Sverige. Huvudsyftet är att ta reda på vilken betydelse elever och lärare i grundskolan anser att lärarens redogörelse för syften och mål har för elevens möjligheter att uppnå skolans mål. LÄS MER