Sökning: "Föreningsaktiva"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Föreningsaktiva.

  1. 1. Fritidshemmets samverkan med föreningslivet i närområdet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Andreas Boberg; Johan Garpsäter; [2023-10-26]
    Nyckelord :Samverkan; föreningsliv; socialt lärande; fritidshem; socioekonomi;

    Sammanfattning : Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11, 2020) skriver att all personal som arbetar inom skola och fritidshem ska arbeta för att samverka med föreningslivet i närområdet för att stärka elevernas lärande. Genom tidigare forskning kan vi se att föreningslivet och fritidshemmet är två platser som har stor möjlighet att främja elevernas lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 2. Att ge och ta av det ideella arbetet : En studie om motivationen att engagera sig inom ideellaidrottsföreningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elsa Grell; [2022]
    Nyckelord :motivation; föreningsliv; ideellt arbete;

    Sammanfattning : Under hösten 2021 har åtta kvalitativa djupintervjuer genomförts med föreningsaktiva inom tre olika svenska volleybollföreningar. Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om idrottsrörelsens aktiva medlemmar och vad som motiverar dem till det ideella engagemanget. Samt vad som kan orsaka valet att inte engagera sig. LÄS MER

  3. 3. Tävlingens vara eller icke vara inom barnfotbollen : En kvantitativ studie om föreningsaktiva barns logiker och inställning till tävling

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jakob Kindbom; Marcus Zimdahl; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte har varit att undersöka vilka av Engströms logiker som stämmer in på aktiva fotbollsspelare i åldern 8 – 12 år avseende deras inställning till tävling. Vilken inställning har barn till tävling iung ålder? Vilka/vilken logik genomsyrar barnens inställning till fotbollsspelande? Metod Vi valde en kvantitativ metod med en digital enkät. LÄS MER

  4. 4. Idrotten i skolan, för vem och vilka? : En kvantitativ studie för att se vilka elever motiveras till fysisk aktivitet på idrottslektion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ermin Klebic; Mattias Hellman; [2020]
    Nyckelord :skolidrott; stegräknare; fysisk aktivitet; Engströms logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att ta reda på vad som motiverar gymnasieelever till fysisk aktivitet samt om denna motivation påverkar aktivitetsgraden under lektionerna i idrott och hälsa. Frågeställningar: Vad motiverar gymnasieelever till att vara fysiskt aktiva på lektionerna i idrott och hälsa? Hur många gymnasieelever är fysiskt aktiva på fritiden? Hur många gymnasieelever är föreningsaktiva på fritiden? Hur hög är aktivitetsgraden hos gymnasieelever under lektionen i idrott & hälsa? Är det någon skillnad i aktivitetsgrad mellan de fysiskt aktiva på fritiden kontra de inaktiva gymnasieeleverna? Finns det en skillnad i aktivitetsgraden mellan de föreningsaktiva kontra de icke föreningsaktiva gymnasieeleverna? Finns det skillnader mellan kön i aktivitetsgrad på lektionerna? Finns det ett samband mellan aktiviteten gymnasieelever motiveras av och aktivitetsgraden under lektionen?  Metod: Urvalet består av flickor (n=42) och pojkar (n=54) på gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Föreningsaktiva elevers syn på tävling i idrott och hälsa : En kvalitativ studie kring pojkars motivation och tävlingsmoment i skolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Daniel Johansson; [2020]
    Nyckelord :Föreningsaktiva; idrott och hälsa; motivation; self-determination theory; tävlingsmoment.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad föreningsaktiva gymnasieelever tycker om idrott och hälsa samt hur deras motivation påverkas, då främst tävlingsmomenten. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer där respondenterna bestod av gymnasieelever som fick svara på frågor kring hur de upplevde idrott och hälsa under deras tid på högstadiet. LÄS MER