Sökning: "Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter.
1. Barnets bästa och barnets delaktighet i LVU-fall: en inblick från rättssalen : En kvalitativ studie om 2§ LVU
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Den första paragrafen i artikel 3 och i artikel 12 i lag (2018:1197) om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter, betonar vikten av barnets bästa och barnets delaktighet. Denna studie syftar till att förstå hur dessa aspekter beaktas i domstol av de involverade parterna i processen enligt lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga under åren 2022 och 2023. LÄS MER
2. "Ekonomi och barn, det är ju två väldigt känsliga frågor" : En kvalitativ studie av socialsekreterares upplevelse av handlingsutrymmet vid arbete med barnperspektivet inom ekonomiskt bistånd
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : That the child perspective is something that is to be considered when making decision that affect the child is stipulated in the Social Services Act (2001:453). Since the United NationsConvention on the Rights of the Child (SFS 2018:1197) became law, the rights of the child have gained even more strength. LÄS MER
3. Rätten till hälsa för flickor med psykisk ohälsa placerade vid SiS - en utredning särskilt ur ett könsdiskrimineringsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : SiS särskilda ungdomshem är institutioner där barn och unga i behov av särskild tillsyn placeras, till största del sker detta med stöd av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Uppsatsen syftar till att utreda i vilken utsträckning rätten till hälsa enligt artikel 24 i Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen), är uppfylld för flickor med psykisk ohälsa, placerade vid SiS särskilda ungdomshem. LÄS MER
4. ”Dom är precis som vi, fast bara lite mindre!” : En studie om barns lärande om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : The aim for the study is to investigate whether or not personnel with pedagogical and managing responsibilities convey childrens rights in accordance with the documents governing the Swedish preschools and the convention on the rights of the child. The study’s research questions are as follows: according to personnel with pedagogical and managing responsibilities, what opportunities are made possible for children’s rights learning? How does personnel with pedagogical and managing responsibilities look upon their educational responsibility regarding children’s rights learning, and what aspects within the organization can affect this responsibility? A qualitative method is applied and six semi-structured interviews with personnel with pedagogical and managing responsibilities were conducted. LÄS MER
5. Barnets bästa vid olovliga bortföranden av barn - med särskilt fokus på olovliga bortföranden inom EU
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : The rules governing civil aspects of the unlawful abduction of children under the 1980 Hague Convention on the Civil Aspects of International Child Abduction are not fully compatible with the rights deriving from the United Nations Convention on the Rights of the Child. Despite the child's central role in an unlawful abduc-tion or detention, a dilemma arises when the 1980 Hague Convention is to be applied. LÄS MER