Sökning: "Föreställning som social praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Föreställning som social praktik.

  1. 1. Fälten där livet utspelar sig : en studie av jordbrukets sociala och kulturella betydelser på Västbanken

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Amanda Björksell; [2020]
    Nyckelord :jordbruk; Palestina; Västbanken; orientalism; identitet; klassificering; olivträd;

    Sammanfattning : Jordbruket är en praktik som i 10 000 år har format samhällens struktur och utveckling. Jordbruket ger försörjning för enskilda hushåll men är även en viktig ekonomisk faktor för många länder. LÄS MER

  2. 2. Myter om sexualitet i en tvärvetenskaplig undervisningsdiskurs

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; sex- och samlevnad; naturkunskap; myter om sexualitet; gymnasieelever; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Naturkunskap har jämfört med de andra gymnasiegemensamma ämnena relativt låg måluppfyllelse och det finns en föreställning bland eleverna om att naturvetenskap är krångligt och något som inte direkt berör dem. Ett sätt att öka motivation och därmed måluppfyllelse, vilket stödjs av de nationella styrdokumenten och forskning, kan vara att arbeta med tvärvetenskapliga ämnesområden och aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, så kallas SNI-undervisning. LÄS MER

  3. 3. Verksamhetsintegrerad grundlärarutbildning, ett verktyg för skolutveckling? : Rektorers föreställningar om en utbildning då studenter är anställda och studerar

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Helena Mörk; [2019]
    Nyckelord :school development; school improvement; school leadership; student outcomes; principal; principar leadership; work-integrated education; skolutveckling; skolförbättring; rektor; rektors ledarskap; undervisning; resultat; verksamhetsintegrerad utbildning; arbetsintegrerad utbildning;

    Sammanfattning : Skolor i Sverige ska kontinuerligt arbeta med skolutveckling. Enligt Skolverket är rektor ytterst ansvarig för att leda skolutvecklingsarbetet på respektive skolenhet. LÄS MER

  4. 4. Hur terapeuter reflekterar kring sin syn på genus, kön och sexualitet : Ett diskursivt psykologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Emelie Rödström; [2016]
    Nyckelord :Client; Discourse; Gender; Heteronormativity; Normcriticism; Psychotherapy; Reflexivity; Sex; Sexuality; Therapist; Diskurs; Genus; Heteronormativitet; Klient; Kön; Normkritik; Psykoterapi; Reflexivitet; Sexualitet; Terapeut;

    Sammanfattning : Det är terapeuten som definierar situationen i terapirummet och vanligt är att terapeuten betonar betydelsen av den unika individen, vilket kan medföra att sociala och kulturella faktorer förbises. Syftet med denna studie var att undersöka psykoterapeuters reflekterade kring kön, genus och sexualitet. LÄS MER

  5. 5. Signifying Gay Men in Korean TV Drama Fiction: Naturalizing the Normative in the Contrast of the Imagined Other

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Kristoffer Tingbacke; [2015]
    Nyckelord :Koreanska draman; Sydkorea; Imagination as social practice; Korean gay identity; Global flows; South Korea; Korean dramas; Globala flöden; Koreansk gay identitet; Föreställning som social praktik; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This essay investigates, using semiotic deconstruction, how Korean TV fiction dramas signify gay men in the contrasting of a designated 'normal' that effectively communicates heteronormativity as "myth" obscuring other ‘alternative’ ways of life. This heteronormativity is neither universal nor eternal but is rather part of the situated collective imaginings of Korean communities and people. LÄS MER